Det amerikanske salgskonseptet Black Friday ble lansert i Norge for første gang i 2009, og siden den gang har fenomenet tatt helt av. Nå har én dag blitt til en hel uke med tilbud, og nordmenn går mann av huse for å få med seg storsalget. Selv om mange kjeder velger å ha nedsatte priser en hel uke, nøyer noen nisjebutikker seg bare med Black Friday eller droppe konseptet helt.

Forventer stor interesse

Holum sport på Dombås har praktisert Black Friday to til tre år, og de forventer stor interesse førstkommende fredag.

– Vi forventer mye folk. Da regner vi med at nesten alle varene blir satt ned, sier daglig leder, Andreas Johannes Holum.

Når det gjelder konkurranse med andre aktører i samme bransje, er det noe Holum ikke har merket noe til.

– Vi driver nå på med vårt opplegg, så vi har ikke antydet noe konkurranse med G-sport Dombås, forteller han.

Opplever dere at flere handler på nettet enn å handle lokalt?

– Det er vanskelig å si om det er større netthandel, men det er fortsatt mange som kjøper lokalt hos oss, forklarer Holum.

Står ikke i fare

Elkjøp på Dombås er kjedebutikk som bruker samme pris på nettet som i butikken. I likhet med Elkjøp sentralt, kjører de Black Week. Daglig leder på Dombås, Kristin Storhaug von Rappe, mener at det kommer spesielt mye folk den siste dagen i Black Week.

– Vi åpner tidligere enn vanlig, så vi forventer mye folk, sier hun.

Von Rappe forteller at økt netthandel ikke betyr at butikken får dårligere omsetning, snarere tvert imot.

– Vi er samkjørt på nett i kjeden, som betyr at vi har samme pris på nett som i butikken. Vi merker at det blir mer og mer netthandel. Vi ser ikke fare i det. Jeg synes at folk er ganske flink til å handle lokalt, mener hun.

Netthandel ødelegger

Mari Enger-Myhre er daglig leder på TusenogEn Tråd på Dombås, som er tekstilbutikk. Dette blir første gang butikken er med på Black Friday. Derimot mener hun mener denne dagen gjør det vanskeligere å drive butikk siden mange handler på nett.

– Jeg håper at det kommer mange folk, men jeg har blitt skuffet før når vi har hatt tilbud på varer, sier hun.

Flere butikker og kjeder har nå utvidet Black Friday til Black Week, der det er en hel uke med tilbud, og det synes ikke Myhre noe om.

– Jeg synes Black Week er å dra det litt for langt. Vi merker at flere kjøper på nettet, og det blir jeg provosert av. Det er utrolig bra utvalg i butikkene, forklarer hun.

Farlig for butikken

Små nisjebutikker som Myhre driver står nå i fare for å bli nedlagt på grunn av økt netthandel i kjedebutikkene.

– Vi må legge ned hvis det er for få som handler. Vi som er nisjebutikk har ikke anledning til å dumpe prisene slik kjedene gjør. Det er for mye netthandel. Etterpå klager også folk at butikkene er tomme.

Hun tilføyer:

– Det er ikke sikkert at jeg er her til neste år. Jeg er veldig for at folk skal handle lokalt. Min største fiende er nettbuttikkene.

Ikke redd for netthandel

Forrige lørdag åpna Kristina Nyløkken den nye butikken Stjernedryss på Dombås. I likhet med andre nisjebutikker, har Stjernedryss Black Friday.

– Siden vi er nyåpna har vi ikke rabatt på alt, men noen varer vil vi ha nedsatt pris på, forklarer hun.

Synes du folk handler mer på nettet enn i butikken?

– Jeg tror at folk handler mer på nettet, men jeg synes også folk har vært flink til å bruke butikkene, av egen erfaring, sier Nyløkken.

Likevel mener hun folk bør tørre å satse.

– Der er litt risiko inne i bildet, men det er noe man bare må ta, forteller hun.

Selv om butikken er nyoppstartet, håper hun på bra trykk på fredag.

– Jeg håper det blir litt folk, men faren er at mange reiser bort, forklarer hun.

Kristina Nyløkken åpna ny butikk på Dombås lørdag. Foto: Simen Rudiløkken