DNB reduserer bankkontor som betjener privatkunder fra 116 til 57, og kontor som betjener bedriftsmarkedet reduseres fra 63 til 46 lokasjoner. DNB Eiendom vil fortsatt ha kontorene de har i dag.

Både kontoret på Dombås og på Otta blir lagt ned. På DNBs lokalkontor på  Dombås er det fire årsverk som blir berørt av nedskjæringene. Vigga treffer to av de ansatte torsdag morgen, de ønsker ikke å kommentere saken.

Øker bemanningen på kundesentre

DNB opplyser i pressemeldingen at kundene i stor grad er blitt selvbetjentene, og vil derfor legge om strukturen. DNB øker bemanningen på sine kundesentre, og fjerner en av tre bankansatte i hele landet.

– Når kundene endrer sine bankvaner, må vi følge etter. Utviklingen de siste to årene har vist at kundene har mer kontakt med oss enn tidligere, men på helt andre måter. De ønsker å ha banken tilgjengelig hele tiden, og bruker mobilen til alt fra å betale regninger til å søke boliglån, sier konserndirektør for personmarkedet i DNB, Trond Bentestuen.

DNB mener manuelle tjenester på bankkontorene er redusert med 82 prosent på to år.

Løser tjenester digitalt

– For de fleste kundene våre, både private og bedrifter, er det lite som endrer seg. De kan løse daglige bankbehov digitalt. De kan ringe oss døgnet rundt, alle dager, hele året. De kan også møte oss via chat og i sosiale medier. Enkle banktjenester kan utføres i Post i Butikk, Bank i Butikk og på postkontor på over 2.400 steder i hele landet, mener Bentestuen.

DNB vil fortsatt ha bankkontor i alle fylker, og mener de aller fleste kundene som bor i nærheten av  en filial som legges ned, vil ha en halvtime å kjøre til nærmeste bankkontor. Det stemmer ikke for mange av kundene i Gudbrandsdalen, der nærmeste kontor blir på Lillehammer.

Økning i årsresultatet

Samtidig som DNB legger ned 76 lokalkontor for bedrifter og privatkunder over hele landet, presenterer konsernledelsen et årsresultat for 2015 på 24 milliarder kroner i pluss. Resultatet er en økning på 4 milliarder fra året før.