Styreleder for Cargolink, Lars Olsen, bekreftet overfor Åndalsnes Avis torsdag at selskapet legger ned hele virksomheten. Selskapet skal ikke være i dialog med andre selskap om å ta over driften.

- Vi forsøker nå å redusere ulempen for kundene, leverandører og våre 70 ansatte. Vi vil gjøre alt vi kan for at det blir en smidig overgang. Vi vil derfor forsøke å opprettholde driften fram til 18. mars. Og så får vi håpe at det er tid nok for kundene til å håndtere situasjonen på en fornuftig måte, sier Olsen til Åndalsnes Avis torsdag kveld.

Gir seg etter åtte år

Styret avgjorde torsdag 11. februar å legge ned virksomheten. Selskapet har hatt godstransport på Raumabanen siden 2013. Til da hadde konkurrenten CargoNet godstransporten gjennom Romsdalen.

Cargolink avvikler nå selskapet etter åtte års drift. De 70 ansatte som berøres, skal være varslet.  Cargonet er privat eid, og en del av Autolink-konsernet. Driften på Raumabanen har base på Åndalsnes.

Krevende konkurranseforhold

I en pressemelding forklarer Cargolink at krevende konkurranseforhold er en av årsakene til at selskapet gir seg.

– Jernbane-Norge er mer enn andre sektorer preget av statlig byråkrati og laugsinteresser som har bremset utviklingen av sunn konkurranse. Vi har hatt statlige konkurrenter med offentlig finansiering i ryggen og har opplevd flere alvorlige initiativer for å avvikle konkurransen på godsterminalene, skriver selskapet.

I pressemeldingen kritiserer selskapet spesielt Jernbanetilsynet. Selskapet skriver at de har brukt mye tid på dialog med myndighetene.

I den anledning vil vi gjerne peke på at samferdselsministeren har gjort en betydelig innsats for å fremme konkurranse i dette krevende landskapet. Det har blant annet resultert i gode løsninger på godsterminalene. Gitt de mange utfordringene rundt vedlikehold og skader på jernbanenettet, er det også et betydelig fremskritt at togselskap og kunder snart vil bli kompensert dersom gods ikke kommer fram på grunn av problemer med infrastrukturen. Likevel er utfordringene ved fortsatt virksomhet for store. Det handler særlig om den tilnærming Jernbanetilsynet har til handlingsrommet for togselskapene. Stadige og svært ressurskrevende revisjoner, vilkårlige og skiftende tolkninger av lovverk og forskrifter og periodiske varsler om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene og dermed fjerne hele grunnlaget for forretningsvirksomheten, kjennetegner tilsynets virksomhet, skriver selskapet i pressemeldingen.

– ... de stadige og etter vår vurdering grunnløse truslene om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene, som skaper en fullstendig uforutsigbar situasjon for selskapet, dets ansatte og kundene, heter det i pressemeldingen.

CargoNet tar over andre kunder

CargoNet har uttalt til Åndalsnes Avis at de ikke ønsker å kjøre godstransport på Raumabanen uten at rammebetingelsene endres. CargoNet vil derimot ta over kundene til konkurrenten på  Dovrebanen, Sørlandsbanen og Bergensbanen.

Uten godstransport langs Raumabana, vil det trolig bli flere vogntog langs E136. I 2014 opplyste Cargolink til Vigga at de fraktet konteinere tilsvarende 32 vogntog hver dag.