Mulighetsstudien ble presentert på Dombås mandag, og er utført av konsulentselskapet Rejlers på oppdrag av Jernbaneforum Dovrebanen og Raumabanen.

Konkurrerer mot flyet

Konsulentselskapet presenterte studien. Jernbaneforumet ønsker at reisende skal komme seg raskere frem, sikre punktligheten og overføre mer av godstransporten fra veg til bane.

– Med to timer raskere reisetid vil det si at toget kan konkurrere med fly i total tidsbruk. Det er utrolig bra. Å få flere reisende til å ta tog og å sikre gods på bane fremfor veg er svært viktig, blant annet med tanke på miljøet og trafikksikkerheten, sa leder av Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen Anne Elisabeth Thoresen (Ap) i en pressemelding før presentasjonen.

To alternativer

I studien er det flere forutsetninger som ligger til grunn for tidsbesparelsen. Av disse er Intercity-utbyggingen mellom Lillehammer og Oslo. Traseen mellom Hamar og Lillehammer blir trolig ferdig i 2030.

Det er skissert to ulike alternativ. I begge alternativene må flere kurverettinger og ulike tiltak med kryssningsspor langs Dovrebanen til for å få full effekt.

Det første alternativet har en konsentrasjon av utbedringer i Gudbrandsdalen. Blant annet en linjeomlegging mellom Ringebu og Øyer, som da vil legge jernbanen på andre siden av Lågen. Til en prislapp på totalt 30,1 milliarder kroner pluss moms vil dette gi en 1 time og 23 minutter kortere kjøretur mellom Lillehammer og Trondheim.

Korter ned 40 minutt

Det andre alternativet har i hovedsak tiltak nord for Oppdal. Det er foreslått en linjeomlegging mellom Berkåk og Fagerhaug. Dette alternativet vil koste totalt 25,5 milliarder kroner pluss moms, og gi en 1 time og 40 minutter kortere kjøretur mellom Lillehammer og Trondheim.

Kilometerkostnaden er på 80 millioner kroner for det dyreste alternativet. Utredningene på høyhastighetstog har gitt en kilometerkostnad vært på 414 millioner kroner.

Trinnvis bygging

Begge alternativene gir en reisetidsforkortelse på en time mellom Lillehammer og Trondheim. Det blir avganger med to-timersfrekvens på dagtid, samt mulighet for godstog opptil 740 meter lange. Rejlers mener alternativene i studien kan utføres trinnvis, mot det mange andre jernbaneutbygginger blir utført.

Under presentasjonen dro Rejlers frem nødvendige tiltak for begge alternativene, en stasjonsombygging på Oppdal, Dombås og nytt kryssningsspor på Engan.

I dag viser NSB at turen mellom Trondheim og Oslo tar seks timer og 43 minutter. Denne tiden kan bli forkortet med opptil to timer, men det ligger noen år frem i tid.

Revidering av NTP

Forumet vil at strekningen prioriteres i større grad av regjeringen, og mener studien danner et viktig grunnlag for å øke fokuset før revideringen av Nasjonal Transportplan 2018-2029.

Både Terje Fossum, salgs- og markedsansvarlig for Dovre- og Raumabanen og Tor Nicolaisen på vegne av regiondirektøren i Jernbaneverket mente studien og mulighetene er nøkterne.

– Det var også litt av utgangspunktet, å utvikle det vi har, sa Nicolaisen.

Fossum mente frekvensen på to timers avganger ville løse utfordringene i Oppdal og Rennebu med kollektiv transport inn til Trondheim.

– Det er opp til politikerne, men en må satse på mer en vedlikehold i jernbanen, sa Fossum.

I planforslaget til NTP 2018-2029 er det kun foreslått utbedringer av godsterminal i Trondheim og dobbeltspor mellom Hamar og Lillehammer. Nicolaisen mener studien er et motstykke til høyhastighetsutredningen, i alle fall på kort sikt.

En revolusjon

Ordfører i Dovre, Bengt Fasteraune (Sp) mente et slik tilbud ville bli en revolusjon for Dombås og Dovrebanen.

– Er det interessant nok, blir det bevilget penger, mente Fasteraune.

Rauma kommunes representant i Jernbaneforumet, Arne Steffen Lillehagen, mente det burde være med tiltak for Raumabanen i studien.

– Rapporten er god, men jeg er usikker på om en får frem budskapet godt nok til regjeringen. Det er en stor kamp om midlene, sa Lillehagen.

Leder for jernbaneforumet Anne Elisabeth Thoresen (Ap). Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen består av kommunene Rauma, Rennebu, Oppdal, Lesja, Dovre, Sel, Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu og Lillehammer og fylkeskommunene Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland.