Etter spørsmål fra et oppsynsmøte, fikk Fylkesmannen i Oppland henvendelse om bruk av el-sykkel langs vegnettet i det gamle skytefeltet.

Populært

El-sykkel har blitt populært i Norge i løpet av kort tid. I fjor ble det solgt ca 20.000 el-sykler, i år blir salget trolig doblet, og mange el-syklister tar også turen ut i terrenget. Det reiser en ny problemstilling, og spørsmålet om bruken av el-sykkel i forhold til både lov og motorferdsel i utmark og i verneområder er under vurdering av miljøvernmyndighetene. Endringer i regelverket har vært til høring, men det er uklart når det kommer et nytt regelverk.

El-sykkel øker tilgjengeligheten

Fylkesmannen i Oppland presiserer at de med med utgangspunkt i motorferdselloven og friluftsloven, og av hensyn til villreinen, ikke vil tillate bruk av el-sykkel på vegene i skytefeltet.

– Kjernen i dette er at det er ikke forbud mot bruk av sykkel på vegen. Men med el-sykkel vil folk kunne komme frem raskere og lengre, og det vil øke tilgjengeligheten, som kan øke konflikten mellom ulike interesser, utdyper Line Andersen, seniorrådgiver i Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Oppland.

Andersen jobber med verneplanprosessen for Hjerkinn, der hovedformålet med et framtidig vern er å ta vare på en viktig del av leveområdet for Snøhetta-reinen.

Sterke reaksjoner

Mange personer har reagert kraftig på at det ikke er tillatt med el-sykkel langs vegnettet på Hjerkinn. I sosiale medier som reagerer på at det ikke skal være lov for flere å komme seg inn i fjellet for (delvis) egen maskin, med det mange betegner som et så og si lydløst fremkomstmiddel. Flere Vigga har snakket med mener lokalbefolkningen ikke får bruke sitt «eget» fjell, uten å gå gjennom tungt byråkrati.

Gjennom friluftsmeldingen som ble godkjent av regjeringen i mars i år, åpnes det opp for mer sykling i nasjonalparker og landskapsvernområder. Samtidig skal verneområder som på Dovrefjell også begrense ferdselen, blant annet av hensyn til villrein og annet dyreliv.

I dagens ferdselsregler for skytefeltet på Hjerkinn står det ingenting om bruken av el-sykkel.

Regnes som motorkjøretøy

Fylkesmannen viser til at el-sykkel i dag regnes som motorkjøretøy etter lov om motorferdsel i utmark. Bruk av motorkjøretøy i utmark er etter denne loven i utgangspunktet forbudt.

Videre viser fylkesmannen til at eier av privat veg etter friluftsloven kan forby ferdsel med blant annet motorvogn, inkludert sykkel med hjelpemotor (som el-sykkel). Vegene i skytefeltet er private og eies av Forsvaret. Fylkesmannen forvalter den sivile motorferdselen på vegne av eieren, og har altså nedlagt forbud mot sykkel med elektrisk hjelpemotor på veiene i skytefeltet, skriver fylkesmannen i Oppland.

Det er tillatt å ferdes til fots og med tråsykkel i skytefeltet, med unntak av ferdselsrestriksjoner under eksplosivrydding. Av hensyn til villreinen i området oppfordrer imidlertid vernemyndigheter om å ta bussen inn til Snøheim, framfor å gå/sykle.