Siste anleggsarbeidet blir gjort våren 2017. Arbeidet med tur- og sykkelvegen over Dovrefjell startet i 2011, og snart står cirka 33 kilometer med turveg fra Hjerkinn til Dombås ferdig.

Mangler skilt

Nå er det parsellen mellom Storsandviken og gamle riksvegen ved Gautåsetra som står igjen. Her skal det blant annet legges klopper på myrene. Her er det flere som har reagert på at det har vært vanskelig å komme frem.

– Jeg skjønner at folk reagerer. Den ser ferdig ut, men den er ikke ferdig, sier Fiksdahl.

Det står også igjen skilting langs hele tur- og sykkelvegen, samt å sette opp noen grinder og bommer. I dag er det stort sett skilt for skiløypene som står langs deler av vegen fra Dombås og nordover. Disse viser kun anvisning til sted og lengde dit, men ikke at det gjelder kun for skiløyper. Fiksdahl er usikker på om disse skal byttes ut, men vet at Dombås Idrettslag har fått støtte til å skilting.

Kommunen er i dialog med Statens vegvesen om skilting der turvegen krysser E6.

Prislappen

Kostnaden på den over tre mil lange vegen er nesten åtte millioner kroner, pluss moms som blir refundert. Kommunen har søkt og fått tilskudd fra flere steder. Oppland Fylkeskommune har støttet prosjektet med 1,2 millioner kroner, Sparebankstiftelsen med 565 000 kroner og betydelige beløp fra Nasjonalparkstyret og Riksantikvaren. Totalt dekker dette cirka halvparten av kommunens kostnader.

– Kostnaden for Dovre blir mellom tre og fire millioner kroner, sier Fiksdahl.