Liker du å vinne, skal du handle i Lesja til jul, lokker næringslaget i sin kampanje Julehandel i Lesja. Forumet har som mål å samle alle næringsdrivende og interessenter for å skape et bærekraftig og levende samfunn.

Prøver å nå flere

– Det er Bjorli-Lesja Næringslag som har denne aktiviteten. Vi kaller oss også litt for Lesja Næringsforum. Kjært barn har mange navn, smiler Eva B. Hertzberg, som står i spissen for tiltaket.

Hun sier grunnen er fordi næringslaget i alle år har vært veldig relatert opp mot reiselivet.

– Mange andre næringslivsaktører føler seg ikke knyttet opp mot reiselivsparaplyen, og savner et annet tilbud. Så nå prøver vi å favne flere. Når vi får samlet alle, så er det ganske mange her, sier Hertzberg, som vil prøve å synliggjøre næringslivet på Lesja bedre.

28 bedrifter er allerede med og Hertzberg har en lang liste på aktører som hun vil prøve å nå.

– Det er blant annet entreprenører og den type virksomhet. Det er også enkelte som bare har produksjon om sommeren. Men det er mange andre som jeg enda ikke har fått fulgt opp, sier hun.

Hun har et vidt spekter på lista allerede, fra tradisjonsbakst og potetproduksjon til dekk og hydraulikk og selvfølgelig ordinære butikker.

Plakater og Facebook

Kampanjen har plakater ute i butikkene for å lokke folk til å handle lokalt.

– Et lokalt tilbud i fremtiden er avhengig av at folk bruker det lokale næringslivet, sier hun engasjert.

Hertzberg jobber også sammen med Levande Lesja/Nordveggen.

– Vi jobber også med Nasjonalparkriket, i og med at næringslaget er medeiere der. Jo flere krefter vi forener, jo bedre resultat, sier hun.

De har fått inn mange premier til kampanjen.

– Det har vært en helt formidabel givervilje, skryter Hertzberg.

Hertzberg har tidligere jobbet med lignende saker på Ørlandet i tre år, og forteller at hun også nå vil synliggjøre og samle alle, og dra i samme retning.

– Vi er bedre sammen enn vi er hver for oss, avslutter hun.