Kjønsletten har bodd på gården på Lesjaskog siden 1981, og nå må hun kanskje flytte. Gården ligger rett ved europavegen, og Statens Vegvesen mener at gang- og sykkelvegen skal gå gjennom hennes eiendom, på oversiden av våningshuset.

– Det har vært en lang prosess mellom Statens vegvesen og meg, og jeg er ikke fornøyd med hvordan dette blir håndtert, sier ei frustert Kjønsletten.

Dombås til Lesjaskog

De siste 10 til 15 årene er det bygget bortimot sammenhengende gang- og sykkelveg mellom Dombås og Lesjaskog. I regionalt planforum fra 2016 skrives det blant annet at bygging av gang- og sykkelveg mellom Solsida og Bjorli medfører utfordringer med tanke på nærføring til kulturminner, bebyggelse og dyrka mark. Her mener Kjønsletten at det er kommunikasjonen det er problemer med.

– Jeg har til dags dato ikke skjønt hvorfor vi grunneiere ikke blir spurt hva vi synes er mest hensiktsmessig for vår situasjon. Jeg bor kanskje på den vanskeligste plassen i hele Lesja kommune, forklarer hun.

Våren 2014 fikk Kjønsletten brev fra Lesja kommune med et kart der det var tegnet en svart strek mellom vegen og huset, for der skulle gang- og sykkelvegen gå.

– Da sendte jeg brev til kommunen der jeg skrev at jeg ikke var interessert med å ha den inntil kjøkkenvinduet mitt.

Bør fokusere på trafikksikkerhet

Etter at reguleringsplanen ikke fikk gjennomslag, ønsker nå Statens Vegvesen gang- og sykkelveg på oversiden av våningshuset.

– Jeg har vært i den troen at her måtte det gjøres noe med som sikrer trafikken og oss som bor her. Nå er jeg midt i situasjonen her, sier hun.

Driftsbygningen hennes står på nedsiden av europavegen og våningshuset på oversiden.

– Jeg må krysse E136 hver gang jeg skal i fjøset, sier hun.

Med et hus på hver sin side av vegen skaper det mange utfordringer for Kjønsletten. Hun har bodd på samme sted i 37 år, og hun forteller at situasjonen har forverret seg.

– Fartsgrensen nedenfor er 80 kilometer i timen. Jeg søkte om nedsatt fartsgrense, men fikk avslag, med begrunnelse at det ikke var nok avkjørsler over en viss avstand, sier hun.

Hvis gang- og sykkelvegen får gjennomslag betyr det at vegen går gjennom hennes tomt, og hun blir fanget mellom den og europavegen.

– Da blir jeg boende på ei øy, sier Kjønsletten.

Vil flytte vegen

Hennes forslag er å flytte europavegen utover, da med innløsning av driftsbygningen.

– Det er en strekning på omtrent 350 meter. Da vil europavegen unngå en bakketopp, blir kvitt et gårdstun og svingen forsvinner. Det blir et helt annet trafikkbilde og trafikksituasjon, sier hun.

Ifølge Kjønsletten var argumentet til prosjektleder Knut Westerbø i Statens Vegvesen, Region Øst, at det kostet så mye å bygge riksveg kontra gang- og sykkelveg.

– Jeg mener at man da har gang- og sykkelvegen ferdig, fordi man kan bruke den gamle vegen, sier Kjønsletten.

Westerbø sier de har tatt innspillene og merknadene til Kjønsletten på alvor.

– Vi er enige i at det er en fordel for Kjønsletten at E136 legges lengre vekk fra bolighuset. Imidlertid mener vi at det totalt sett er bedre å koble gang- og sykkelvegen på Kjønsletten hyttefelt, sier Westerbø.

Hans momenter er at det vil gi økt nytte av gang- og sykkelvegen, da det er regulert og bygget hytter i området, man får utnyttet eksisterende infrastruktur, unngår innløsning av bebyggelse ved Kjønsletten, noe som i tillegg er en rimeligere løsning.

Kjønsletten måtte sette ned foten da Statens Vegvesen foreslo å legge gang- og sykkelvegen mellom riksvegen og våningshuset. – Jeg ville ikke ha den inntil kjøkkenvinduet mitt. Foto: Håkon Wikan