Havariinspektørene Inge Arnesen, Tor Nørstegård og Hans Herdahl fra luftfartsavdelingen til Statens havarikommisjon for transport hentet ned vraket av seilflyet tirsdag.

– Vi har sett havaristedet, dokumentert vrakstedet, og brakt ned flyvraket, sier Nørstegård.

Det er mye arbeid som gjenstår før en fullstendig rapport om ulykken er klar fra kommisjonen.

– Det er gode sjanser for at vi skal få en forklaring på hva som har skjedd, mener Nørstegård, som ikke kan konkludere noe rundt ulykken ennå.

Relativt helt skrog

Selv om nødflyet ikke har nødpeiler, har det navigasjonsutstyr som kan være nyttig om det er intakt. Andre elektroniske signal blir også tatt med i vureringen.

– Vi vil også ha samtaler med involverte, og folk som har god kjennskap til denne type flygning, forklarer Nørstegård.

Seilflyet, som er av typen ASW 24, hadde retning vest da det traff bakken. Det har plass til en person, og har et vingespenn på 15 meter.

– Flyet ble funnet intakt på et relativt flatt område der det var mye steinur, cirka 1700 meter over havet. Flyet var relativt helt, sier Nørstegård.

Seilflyet blir nå fraktet til Kjeller, og havarikommisjonen fortsetter med undersøkelser der. Det er uvisst hvor lang tid det tar før rapporten er ferdig, det kan ta opp mot et år før den er klar.

Seilflyet var relativt helt, men med tydelige skader.
Havariinspektør Tor Nørstegård