– Vi driver ikke turistinfo

Even Hønsen Agerup driver fotoutstilling i midten av Dombås sentrum, med salg av egne bilder. Men det er ikke dette turistene kommer for å se.

Ikke turistinfo: Even Hønsen Agerup driver fotoutstilling og -butikk i sentrum av Dombås, men en liten misforståelse hemmer salget. 

New Articles

Agerup holder til i steinbygget midt på sentralplassen på Dombås sammen med samboeren Jorunn Jørgensen. Bygget har tidligere vært kontor for turistinformasjon og inngang til trollparken, men har siden i sommer kun blitt benyttet som butikk.

Ikke turistinfo
På grunn av tidligere aktivitet er det fortsatt mange som tror at bygget er turistkontor, og paret har opplevd ymse oppførsel fra intetvitende turister.

- Veldig mange kommer for kart og informasjon om diverse overnatting. En gang kom det også noen og slengte fra seg en sykkel og takket for lånet, forteller de to.

- Vi har blitt som en turistinfo del 2, forteller Agerup. - Vi hjelper mange folk ved å sende de videre, enten opp til Frich eller det egentlige turistkontoret, fortsetter han. - Men folk orker ikke å gå, legger Jørgensen til.

Uheldig plassering
De mener på grunn av beliggenheten, og byggets tidligere historie, at folk automatisk tror det er turistinformasjon. Det er bare den ytterste seksjonen av bygget som er åpen, og tunellen innover er sperret av, men paret forteller at mange bare fortsetter innover.

Agerup har også hengt opp "Souvenir"-skilt over inngangen for å dekke til det gamle, men ifølge han ser det ikke ut til at folk legger merke til det. Når turistene kommer ut fra bussene på sentralplassen er det også lett å legge merke til turistinformasjonsskiltet på taket over Frich, som paret mener ikke burde være der.

- Mange fra lokalbefolkningen kommer og skryter av hvor fine bildene er, og hvor flott det er at vi viser fram bygda og at vi bor her, men de færreste er interessert i å kjøpe, forteller Jørgensen. - Vi har ikke fått noe støtte, og brukt mange penger fra egen lomme, legger hun til.

Paret har derimot fått mye god hjelp fra Øyvind Frich, som har vært svært positiv og en ivrig kunde. Frich har også sagt at misforståelsen er et stort problem, forteller paret.