Innenfor bygg og anlegg er det hele 68 prosent som oppgir at de har gjennomført klimatiltak de siste månedene. 82 prosent av de store bedriftene uavhengig av landsforening oppgir at de har gjennomført klimatiltak siste månedene, mens 53 prosent av de små bedriftene oppgir dette.

86 prosent av industribedriftene oppgir at de er miljøsertifisert

Det er gledelig bemerke at 4 av 10 har en miljøsertifisering. Hos industribedriftene er det 9 av 10. 71 prosent av de store bedriftene oppgir at de er miljøsertifisert. Samtidig er det viktig å bemerke at dette tallet bør ha et enda høyere ambisjonsnivå de kommende årene. For å løse klimautfordringene er det et behov for at alle bedrifter setter inn støtet der de kan. 53 prosent av bedriftene oppgir at de har, eller vurderer, å sette inn klimatiltak. Gjennomgående er det en forskjell på store og små bedrifter, og dette handler om kapasitet til drift vs. utvikling. Landsforeningene BNL og NELFO er de som har levert mest på det å vurdere eller å ha gjennomført klimatiltak.

Mer miljøvennlige jobbreiser

4 av 10 bedrifter oppgir at de har hatt en reduksjon, eller har satt i verk mer miljøvennlige jobbreiser. 1 av 3 bedrifter i Innlandet oppgir at de har gjennomført miljø og klimatiltak for transport de siste årene. Til sammen svarer 40 prosent av bedriftene i Innlandet at de har gjort – eller vurderer miljø og klimatiltak for transport. Dette er i tråd med Innlandet sin ønsket retning fremover. Innlandet har en ambisjon om å kutte klimagassutslipp med minst 50 prosent innen 2030. Reduksjon av klimagassutslipp fra næringstransport er høyt prioritert nasjonalt og regionalt, både politisk og i transportnæringen. Et eksempel er Mapei AS. De håndterer om lag 300 000 tonn gods i året, hvor halvparten av dette er råvarer inn til fabrikken. Dette kommer via tog, båt og lastebiler. Mapei jobber for å omstrukturere varestrømmen til fossilfrie og utslippsfrie løsninger. Med kun en råvare vil de kunne ha muligheten til å redusere sitt CO2 avtrykk med 300 tonn årlig.

Halvere klimautslipp innen transport – hva kan vi i Innlandet gjøre?

Norge og EU skal kutte klimagassutslippene med 55 prosent innen 2030. Mobilisering av bedriftene og tett samarbeid mellom myndighetene og næringslivet er en forutsetning for å lykkes. Grønt landtransportprogram er et initiativ fra næringslivet til et forpliktende offentlig-privat samarbeid om grønt skifte i den landbaserte næringstransporten. Transportsektoren står for 30 prosent av Norges klimagassutslipp, og næringstransporten utgjør 2/3 av disse utslippene. Næringstransport på land utføres av varebiler, lastebiler, busser, anleggsmaskiner og landbruksmaskiner. For å kutte utslippene trengs et omfattende teknologiskifte for både kjøretøy, maskiner, energibærere og infrastruktur. Løsningene omfatter biodrivstoff, biogass, elektrisitet, hydro-gen og syntetisk drivstoff. I Grønt landtransportprogram kan du og din bedrift gjerne bli partner for å få tilgang til verktøy og nettverk for å jobbe mot null-utslipp i 2050.

Et annet moment er samarbeide mellom det offentlige og private. For å nå målene om halvering av klimagassutslippene i transportsektoren kreves et godt samarbeide mellom det offentlige og private. Den 25. august arrangeres en workshop om hvordan vi sammen skal klare å ta store steg for å få en enda mer klimavennlig godstransport i Innlandet. Her håper jeg å se deg så vi sammen kan bidra til en grønnere fremtid i hele Innlandet!

Av: Jon Kristiansen, regiondirektør i NHO Innlandet