Forrige uke annonserte Morten Lund at Jetta Kafeteria var til salgs grunnet sykdom. De to har nå drevet kafeteriaen i fem år, og har tenkt lenge før avgjørelsen om å prøve å selge ble tatt.

– Dette er ingen lett avgjørelse for oss. Vi kjøpte ikke for å selge igjen, men en må være to for å drive, og ingen av oss klarer å jobbe fullt alene, forteller Morten.

Selges grunnet sykdom

Selv fikk han et hjerteinfarkt i 2012, og nå har hjertet hans kun 22 prosent funksjon og det er operert inn en hjertestarter. Selv beskriver han tilstanden som en frossen dieselmotor som fungerer når den går på tomgang, men som ryker om den må jobbe på høye turtall. Stress er ikke lett å unngå når en driver egen bedrift.

– Vi er ikke interessert i å leie ut, da kommer jeg til å ha omtrent samme hugsotten og samme jobben jeg har i dag, sier Morten.

Unni skiftet et ødelagt kne i 2013, men det kommer ikke til å bli helt i orden.

Pusset opp

Siden paret tok over tradisjonsrike Jetta i 2010, har stedet fått en real oppussing. Mye har blitt gjort både innvendig og utvendig. Noe gjenstår ennå, og Morten regner med at eventuelle nye kjøpere sikkert har sine ideer.

– Jeg tror det er greit å overta stedet nå, mot da vi overtok det, sier Morten.

Han beskriver til dels skippertak under oppussingen, da disken ble gjort om og nytt gulv ble lagt, var det meste gjort på tre hektiske dager før de åpnet nye lokaler til pub lørdagskvelden. Inngangstrappa ble montert to timer før puben åpnet.

Holder koken

Morten og Unni håper at det kanskje er noen lokale som vil overta stedet. De har det ikke travelt med å få solgt, og har pratet om avgjørelsen i et års tid.

– Vi kan fint drive en stund til. Jeg tror det er viktig å holde koken selv om en skal selge, sier Morten.

Jetta kafeteria hadde 50-års jubileum i fjor sommer. Kafeteriaen har to medarbeidere, og Unni og Mortens to døtre hjelper ofte til.

Stamgjester

Om sommeren er det godt besøkt av vegfarende, og de har merket pågang ved ulike lokale arrangement. Quizkveldene, som nå teller 26 så langt, har hatt snittbesøk på godt over 80 personer hver kveld.

– Jeg liker å se nye ansikter, men det er en spesielt god følelse med de som kommer igjen jevnlig gjennom hele året, sier Morten.

Etter salget var annonsert, har han fått mange tilbakemeldinger fra stamgjestene, som synes det er trist at de skal gi seg. Morten og Unni mener det er viktig være positive overfor gjestene og eventuelle nye drivere.

– Vi sier at dette er ikke en begravelse, det er en fortsettelse, sier Morten.