Jaguarentusiasten Geir Folke-Olsen har akkurat kommet hjem fra England og Coventry motofest. Han hadde med seg sin 1962 Jaguar E-Type, som han både kjørte nedover til Coventry med, og startet løp med under motofest. Han og bilen kjørte imponderende 1200 kilometer - en veg. Jaguar har hovedkonoret sitt i Coventry. Den to dagers lange festen inkluderer både billøp og utstillinger, og det var for førse gang på 30 år billøp på offenlige veger.

– Jeg var den eneste med E-Type som startet løp, forteller Folke-Olsen.

Populært intervjuobjekt

Han har vært på Covenry motofest mange ganger, det har også bilen. Men det er første gang han stiller på startstreken. Han kjørte sammen med Jaguar Heritage, og listen over spesielle og beundringsverdige biler her er lang. Jaguar-bilene fikk åpne hele arrangementet, og bilene blir regnet for å til sammen være verdt 60 millioner pund.

Etter å ha vært en aktiv Jaguar-entusiast i over 30 år har Geir skaffet seg et navn i miljøet.

Fire radiointervjuer og to tv-intervju ble det i løpet av dagene med motofest.

– Det er nok fordi jeg kommer fra Lesja, og er blant dem som har kjørt lengst. Jeg har vært i Coventry på dette arrangementet i 30 år. Det er kjøring, kontakten med publikum og Jaguar Heritage som er mest spennende, sier Geir.

Under løpet fikk han i fartsrundene sitte på i en Jaguar D-type 1956-modell, med en verdi på 10 millioner pund. I etterkant av løpet har han blant annet vært på besøk hos direktøren på Jaguar-fabrikken, og han har vært på 70-års markering for XK-motoren, den samme type motor som sitter i hans E-Type. Her var blant annet Norman Dewis, testkjører for Jaguar og biltypen E-Type i en årrekke. Han er i dag 98 år, og er en legende innen bilsporten.

Det skaper oppmerksomhet når noen har kjørt hele vegen fra Lesja til England for å delta.

Flott samling

Geir har flere Jaguarer i garasjen. Hele sju, for å være nøyaktig. Fem av dem er i god stand og blir brukt. Samlingen inkluderer en XJR og en Daimler Double 6, en av bare 1200 som har blitt laget.

Det er E-Type fra 1962 som er den absolutte favoritten. Da han kjøpte den var den ikke i kjørbar stand, Geir har gjort det meste selv for å få den slik den er i dag. Nå går bilen, som er av serie 1 med en 3,8 liters sekssylindret motor og 262 hestekrefter som ei klokke. Ikke bruker den mye drivstoff heller. I løpet av en tre ukers tur anslår Geir at han har fylt 250 liter.

– Og jeg kjørte både opp og ned til Coventry uten å måtte slå ned taket, seier han fornøyd.

Han sier Jaguar er et merke man blir glad i, og han setter pris på det lille ekstra som bilene har. Gjennom årenes løp har det blitt en livsstil, som han heldigvis har med seg kona Kari på. Det er ikke bare bilene i garasjen, det er turer, treff og i store deler av andre etasje er det en stor samling med gjenstander knyttet til de engelske bilmerket.

Biler skal brukes

Mange har spesielle biler stående i garasjen, og kjører med dem bare til spesielle anledninger. Slik tenker ikke Geir.

– Overhodet ikke. Når jeg er med på løpskjøring så tilfører jeg bilen historie. Den kan ikke bare stå der, de må brukes.

Nå har han et nytt stort prosjekt på gang, på en bil det ikke finnes maken til i hele verden. Det er en Jaguar XJS fra 1989, bygd som sportsbil.

Den ble brukt til å teste motorer til løpsbiler

– Den var oppe i 300 kilometer i timen under et testløp i 1989, forteller Geir.

Den er kjøpt i England. Motoren står igjen der for overhaling, resten av bilen har Geir tatt med til Lesja for å sette i stand. Til høsten skal han reise nedover med bilen for å få satt inn motoren. Til motofest i 2020 håper han å kunne stille med den spesielle XJS-modellen.

– Jeg har aldri hatt det så travelt som etter at jeg ble pensjonist, sier Geir