Prosjektet har han holdt på med i snart to og et halvt år, siden han først sendte inn søknaden om å få bygge sin egen motorsykkel. På grunn av stor pågang, takket være amatørbyggereglene som ble godkjent i 2016, måtte Evensen vente i hele fire måneder før søknaden kom gjennom. En prosess som skulle tatt opp til tre uker.

HjemmeverkstedInne på verkstedet på barndoms­hjemmet på Lesja står byggverket midt på gulvet. Den rødlakkerte sykkelen prydes av svarte flammer og hode­skaller. Den står i stil med resten av rommet, som er fylt med verktøy og rekvisitter man kan forvente å finne hos en MC-entusiast som Evensen. Men sykkelen er ennå ikke ferdig.

Snart i mål– Jeg håper på å bli ferdig til oktober, til Oslo Motor Show, men tviler på at jeg rekker det til da, forteller Evensen.

Det er fortsatt mye som skal på plass, men som han selv beskriver det, så er det bare kosejobb som gjenstår. Det innebærer blant annet montering av bremsesystem, samt nesten 40-50 prosent av el-systemet. Håndtak må også monteres, med gass, bremse og clutch. Og ikke minst bensinsystem og luftfiltre.

Custom madeHele sykkelen er tilpasset Evensen sine preferanser. Med unntak av lakker­ingen, hvor han ga lakkereren Trond Ånerud på Brilliant MC lakkering på Skotterud relativt frie rammer.

– Jeg ville at den skulle være rød, og jeg ville ha flammer på den, sier Evensen, som ble meget fornøyd med resultatet.

Ellers hadde Evensen et klart bilde av hvordan den skulle se ut før han satte i gang med prosjektet. Hovedinspira­sjonen var den rødfargede sykkelen til Dennis Hopper i filmen Easy Rider, men Evensen ville ha chopper, og ikke bobber med kort gaffel, slik som i filmen.

For ordens skyld er definisjonen av en chopper en motorsykkel hvor flest mulig deler har blitt fjernet, for at den skal kunne gå raskere.

Ifølge Evensen er dette en billig måte å trimme motorsykkelen på. Et velkjent kjennetegn er den lange gaffelen og den omsveisede rammen.

God hjelpDet er ikke alt en kan gjøre selv, når man skal bygge en motorsykkel nesten fra grunnen av. Man kan ikke være både lisensiert sveiser, lakkerer og andre ferdigheter man skulle ha bruk for, så derfor har Evensen fått god hjelp, blant annet av arbeidskamerater ved Lonbakken på Otta, hvor han jobber til vanlig som feristmontør.

– Alt er håndgjort. Å bygge selv er liksom en del av greia. Alt er meg, forteller Evensen.

Rammen er fra en 1985 Harley David­son lowrider, men sendt inn til ombygging hos Custom Speed i Malvik.

Bente Sæther hos «Skomakern» på Heimdal er ingeniøren bak setet, og en del smådeler er kjøpt blant annet hos Hamar Bikestore og hos Atle Pedersen på Tores ft. i Trondheim. Pedalsettet var han heldig og fant til salgs på Facebook, til en pris langt under det som sto i katalogen. Han har også gravert utsiden av motor og girkasse selv.

Han er også svært stolt over bensintanken, som er identisk med den på Captain America-sykkelen i Easy Rider, en film som kan betegnes som grunn­laget til chopper-byggingkulturen da den kom i 1969.

PrydegjenstanderChopperen består også av en del pynt. Under styret, eller «krona», henger Tors hammer, som Evensen selv har laget. Foran på krona er også logoen til P.T. Helleberg på Lillehammer som var en gammel produsent av tråsykkelrammer, som Evensen har festet på med ironisk hensikt. Nedenunder på rammen stikker det også ut en djevelhale, hvor det skal henge en såkalt djevelbjelle. Et konsept som er svært i USA, som blir brukt for å skremme bort demoner fra å tukle med motorsykkelen.

Erfaren syklistDette er Evensen sin tredje chopper, men det første han bygger fra bunnen av. De andre har han restaurert, men han sier at prosessen er egentlig ganske lik. Men det er ikke bare choppere det går i.

– Det har rent igjennom en del sykler gjennom tidene, forteller han, og anslår at han har hatt 11 til 12 motorsykler gjennom livet, og kanskje til og med mer.

Til vanlig kjører han en Harley ­Davidson, og til samboeren Yvonne Sandgren har han bygd om en motorsykkel til en trehjuling. Da hun ikke fikk tatt førerkortet på motorsykkel, brukte de heller pengene på ombyggingen, som kan kjøres med vanlig førerkort på bil.

Kostbar interesseDet er heller ikke en billig hobby, men alt som er artig koster, mener Evensen. Han anslår at om man skal bygge en motorsykkel fra bunnen av, må man regne med å betale mellom 60 og 70 tusen kun for det grunnleggende.

– Resten kommer an på hva man selv legger i det, forteller han.

Interessen har fulgt han gjennom hele voksenlivet, helt siden han fylte 18. Chopper-miljøet i norddalen har ikke vært spesielt stort, men det har vært større interesse innenfor MC, særlig på Otta, som har dype røtter tilbake til 80-tallet. Det har også vært forsøkt å starte opp en klubb i Dovre, Dovre­gubben senior MC på slutten av 90-­tallet, kan Evensen fortelle.

Inne på verkstedet hjemme på Lesja står chopperen, som Frode Evensen med god hjelp fra andre har bygget fra bunnen av. Hele sykkelen er bygd etter Evensens preferanser, og tilpasset han.
Trond Ånerud på Brilliant MC lakkering sto for lakken.
På styret har Evensen festet denne logoen...
Under styret henger denne prydgjenstanden, som Evensen har laget selv.
Under sykkelen stikker halen ut, hvor djevelbjella skal henge. Hensikten er å skremme bort demoner for at de ikke skal tukle med sykkelen.
Til vanlig rir Evensen på en Harley Davidson.
Motorsykkelen som Frode bygde om til en trehjuling for samboeren Yvonne Sandgrend, som gled godkjent på biltilsynet med god margin.