Kjemper for godstog på Raumabana

6. desember i fjor ble godstrafikken på Raumabanen lagt ned. Nå er det flere personer som kjemper for at dette blir gjenopptatt.

Onsdag hadde disse oppfølgingsmøte om godstrafikken på Raumabana. Fra venstre: Stein Arve Waagan, Arne Steffen Lillehagen, Anders Werp og Lars Olav Hustad.  Foto: Privat

Nyheter

En delegasjon fra Rauma kommune, Jernbaneforum Dovre-/Raumabana, regionrådene i Møre og Romsdal og større samlastere/speditører som PostNord, Posten, Bring og Freja hadde onsdag oppfølgingsmøte med Samferdselsdepartementet ved statssekretær Anders Werp.

- Vi vil ha denne godstrafikken oppe å gå igjen, forteller Arne Steffen Lillehagen, nestleder i Jernbaneforum Dovre-/Raumabana.

- Tragisk

Han er også formannskapsmedlem i Rauma kommune og har i mange år drevet aktivt med jernbane.

- Det er tragisk at godstrafikken på Raumabana ikke er i drift, fortsetter Lillehagen.

- Men vi vet det er vanskelig å få folk i gang, men nå har vi troen på dette fremover, legger han til.

Lillehagen har også vært i kontakt med Venstre sentralt og samferdselsdepartementet.

- Vi kontakter politikere sentralt for å få i gang prosjektet, sier Lillehagen.

Flere møter

Lillehagen har vært i flere møter med togoperatørene Green Cargo og CargoNett, sammen med ordføreren i Rauma kommune, Lars Olav Hustad.

- Det er jo ikke lyse tall i regnskapsboka deres, så det må en endring til, mener Lillehagen.

Lillehagen forteller også at flere vogntog på veg merkes godt der både jernbane og veg går parallellt, som på E6 og E136.

- Veldig merkelig i disse klimatider at det blir flere vogntog på veg og mindre tog på jernbanen. Man merker det spesielt i våre distrikt, som Romsdalen og Gudbrandsdalen, forteller Lillehagen.

Lillehagen mener det er ekstra vanskelig med den politiske biten.

- Som jeg har erfart opp gjennom årene er den politiske biten vanskeligst, men det burde det egentlig ikke være. Det er samme hvilken farge man har politisk. Dette burde være noe alle parti er samstemte om, forklarer han.

- Dette går jo både på trafikksikkerhet, miljøutslikk og en hel næring, tilføyer han.

Vil ha med Gudbrandsdalen

Det er viktig å få med seg Gudbrandsdalen i dette også.

- Dere blir jo også berørt av dette. Vi vil nå komme i kontakt med Dovre og Lesja, men også nabokommunene for å få til dette, forteller Lillehagen.

- Man må alltid ha en starter på et idrettsarrangement, og man kan kalle oss for en som setter i gang, humrer han.

Lillehagen understreker til slutt at det ikke burde være nødvendig å være en så stor pågangsdriver i dette.

- Folk burde strengt tatt sett dette selv. Vi burde ikke fortelle hvor ille det står til, men vi gir oss ikke. Dette skal vi få til, avslutter han.