Avdem til topps med Rømme

Avdem gardsysteri gikk helt til topps under finalen i Det Norske Måltid.

Suksessfulle: Fra venstre: Åse Haugstad, Anna Haugstad Avdem og Sigurd Avdem under prisutdelingen.   Foto: Det Norske Måltid

Nyheter

Det Norske Måltid er en konkurranse der man kårer de beste mat- og drikkeproduktene, i landets mest prestisjefylte prisutdeling. Det var 40 produkter nominert til finalen, etter juryeringer i Stavanger, Oslo, Nordkapp, Kristiansand, Utskarpen i Nordland og Trondheim. Det er 12. gangen konkurransen blir arrangert, og Avdem har deltatt tidligere.

- Vi har vært med før, med osten Fjelldronning. Jeg husker ikke helt når, men det er en stund siden. I år var det rekordstor påmelding med over 300 produkt som tilslutt skulle bli til 40 i finalen. Vi meldte på «Rømme» og osten «Bufast», forteller butikksjef Anna Haugstad Avdem.

Beste rømmen i landet

Avdem gikk helt til topps med «Rømme» i kategorien meieriprodukt. «Bufast» kom ikke helt til topps, men var en av tre finalister i kategorien årets ost. Arne Brimi og landbruks- og matminister Olaug Bollestad delte ut prisen.

- Rømmen vår er produsert av upasteurisert, syrna fløte. Produktet har en syrlig og frisk smak i tillegg til en smidig og fløyelsmyk konsistens. Den skiller seg ut i forhold til industriproduksjonen ved at den er laget på tradisjonelt vis. Det vil si ved separering av helt fersk, spenevarm mjølk fra våre egne kuer. Melka er verken er homogenisert eller pasteurisert. Den blir behandla så skånsomt som mulig før den kommer i separatorbollen, forteller Anna.

Delikat og Elegant

Juryen begrunnet hvorfor de valgte Avdem Rømme slik:

«Vinneren har en frisk lukt. Fargen er delikat og elegant. Munnfølelsen er fet, med en godt balansert syre og konsistensen er fløyelsmyk. Vinneren har en forbrukervennlig og informativ emballasje. Produktet er basert på upasteurisert syrna fløte, og produksjonen foregår på tradisjonelt norsk vis.»

Takknemlige

- Nå har vi vinterstengt til og med 28. januar, så det er vanskelig å si om det har noen innvirkning på salget på «Bue». Men to tredjedeler av produktene våre blir solgt videre til dagligvarebutikker, horeca og spesialbutikker, så der har det nok litt å si. Det er bra å få oppmerksomhet rundt produktene våre, det har gitt utslag i salgsstatistikken før, avslutter Anna.