"Dovre ysteri" blir nytt merkenavn:

Tine investerer 50 millioner kroner i Dovre ysteri

Tine investerer stort på Dovre. Og Dovre ysteri blir nytt merkenavn.

Meierisjef Sigrid Svanborg kan glede seg over stor investering på Dovre ysteri.   Foto: Anne Marie Aa

Her blir det utbygging til 50 millioner kroner.   Foto: Tine

Nyheter

– Med en investering på vel 50 millioner kroner vil produksjonskapasiteten dobles og arbeidsplassene sikres. Med denne investeringen tar vi opp kampen mot importert hvitmuggost, melder Tine i en pressemelding onsdag.

– Dette er en gledens dag. Vi er stolte av å ha blitt vist denne tilliten fra Tine, sier meierisjef på Dovre, Sigrid Svanborg.

Det er 13 arbeidsplasser i dag, som nå blir sikret. Det er ambisjon om betydelig økt produksjon og det kan bli flere nye arbeidsplasser om det slår til. Svanborg sier hun har Har en god stab av svært dyktige medarbeidere med lang erfaring.

Det er meieriet på Dovre som produserer all Tines hvitmuggost. Osten omsettes hovedsakelig gjennom Ostecompagniet. Nå vil konsernet satse videre på meieriet på Dovre, bygge det ut og modernisere det. Det gir muligheter for å doble produksjonen.

Vil kjempe mot importen

Over 90 prosent av hvitmuggosten som er i det norske dagligvaremarkedet blir importert.

– Spesialoster er i vekst og forbrukerinnsikt tyder på at norske forbrukere vil sette pris på norskprodusert hvitmuggost basert på norsk melk. Tine og Ostecompagniet tror at det er et stort potensial for vekst, står det i pressemeldingen.

– Med under 10 prosent av markedet er det store muligheter for å ta opp konkurransen i det norske markedet basert på lokalprodusert kvalitetsmelk. Vi har en klar ambisjon om vekst som vil være lønnsomt for norske melkeprodusenter. Jeg syns også det er hyggelig at det styrker lokale arbeidsplasser, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Fokus på tilhørighet

Hvitmuggostene vil bli omprofilert til merket «Dovre Ysteri».

– Med den endringen forteller vi tydeligere at vår ost er lokalt produsert, kortreist og produsert på norsk melk. Merkevaren Selbu Blå er tydelig på opprinnelse og det opplever vi at forbrukerne setter pris på. Vi tror det samme vil skje med hvitmuggosten. Forbrukerne er opptatt av norsk, lokalt og kortreist, sier Nina Jutkvam Nørve, administrerende direktør i Ostecompagniet.

Viktig arbeidsplass

Tine sier at ysteriet på Dovre er en viktig arbeidsplass.

–Med denne satsingen vil arbeidsplassene sikres. Dersom ambisjonen for vekst slår til vil det også gi nye arbeidsplasser. Dessuten vil mer lokalprodusert melk anvendes lokalt, sier de.

Anlegget på Dovre kunne for to år siden feire 100 år i drift. Det er 13 ansatte, flere av dem har hatt jobben sin der i over 30 år. Brie med pepper, som blir produsert på Dovre, fikk i fjor medalje i oste-VM.

Oppføring av nytt bygg vil skje til sommeren/høsten i år. Etter planen skal de starte med å montere produksjonsutstyret rundt årsskiftet og er i gang med produksjon fra neste sommer av.

– Produktene skal nå omprofileres til «Dovre Ysteri» og det vil komme nye produkter, men vi har ikke noen helt konkrete planer. Siden mesteparten av kvitmuggostene nå blir importert er det naturlig å satse på å erstatte noe av denne importen med norsk ost produsert på norsk mjølk, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Håland i Tine.

Anlegget på Dovre kunne for to år siden feire 100 år i drift. Det er 13 ansatte, flere av dem har hatt jobben sin der i over 30 år. Brie med pepper, som blir produsert på Dovre, fikk i fjor medalje i oste-VM.