Fjellbua stengte dørene forrige uke, og etter planen åpner de igjen til sommeren, når turistsesongen starter. Senterleder i Amfi Dombås, Øyvind Frich, tror vinterstengte butikker blir en trend på Dombås.

Styreleder i Elkjøp Dombås, Magne Håvard Tordhol, forteller at de også har måneder i løpet av året de går i minus, men har egentlig ikke vurdert stenging som en reell mulighet.

– Det er ille hvis det blir slik. I prinsippet kunne nok mange stengt noen måneder, tror Tordhol.

Han er redd at stenging kan føre til en negativ spiral for de butikkene som da hadde holdt åpent.

– Kundeservice viktig

Tordhol mener det er viktig å holde åpent både for de ansatte og for å holde et godt nivå på kundeservicen.

– Vi tjener ikke penger i mars, april og mai, men kan ikke stenge av den grunn. Det vil være dårlig for de kundene som handler resten av året, og vi ønsker ikke å drive på den måten, sier Tordhol.

Elkjøp på Dombås har i dag cirka 5,2 årsverk.

– I prinsippet er egentlig Dombås for lite for en Elkjøp-butikk. Når kjeden skal etablere butikker, ønsker de egentlig det dobbelte av omsetningen, forklarer Tordhol.

Butikken har i følge regnskapstall fra proff.no hatt økende omsetning og gått i overskudd de siste fem årene.

Trofaste kunder

Andreas Holum, daglig leder for Jo Holum Sportsservice, mener de ikke har behov for å stenge.

– Vi har bra fortjeneste hele året, selv om oktober og april/mai er er tunge måneder. Da har vi flere ting å gjøre i butikken, og det blir nok til å drive hele året, forklarer Holum.

Sportsbutikken har nesten tre årsverk, pluss ekstrahjelper. Butikken har flere føtter å stå på, med ski- og sykkelservice, noe Holum mener hjelper.

– Folk er trofaste og handler litt gjennom hele året. Jeg kan ikke se at trenden på Dombås blir vinterstengte butikker, mener Holum.

Sportsbutikken har, i følge proff.no, hatt jevn omsetning og et økende overskudd de siste fem årene.

Andreas Holum forteller at de lokale kundene er trofaste.