SE BILDESERIE NEDERST I ARTIKKELEN

Togstrekka som binder sammen Gudbrandsdalen og Romsdalen har stått stødig i nitti år. I helga feires toglinjas nittiårsdag, litt på forskudd.

Sparer til 100 år

Raumabanen mellom Dombås og Åndalsnes åpnet 29. november i 1924, åp høytidelig markering med Kong Haakon på Åndalsnes.

– Vi venter med storfeiringen til linjen fyller 100 år, sier Terje Fossum, markedsansvarlig for Dovre- og Raumabanen i NSB.

Feiringen i helga er et samarbeid mellom handelsstanden i Åndalsnes, NSB og lokale bedrifter på Dombås. Markeringen er fremskyndet en uke for å utvide julegateåpningen på Åndalsnes.

Bjørnis og Lucas

Hovedfeiringen er allerede torsdag denne uken, med start fra Trondheim. Brannbamsen Bjørnis tar togturen sammen med brannkonstabler i Tøndelag brann- og redningstjeneste. På Dombås stasjon blir det aktiviteter når Bjørnis kommer, og møterto barnehager fra Åndalsnes. Lesja og Dove brannvesen stiller med en ordentlig brannbil på stasjonen, og løven Lucas er med toget fra Åndalsnes. Lokale bedrifter på Dombås stiller med boller og juice til barna på stasjonen.

– Vi vil gjøre stas på kundene våre og særlig barna. Det legger en liten demper at vi må ha buss fra Bjorli på grunn av Mannen, men vi kjører heller reprise av opplegget når linja er åpen igjen, sier Fossum.

NSB kjører lokale reiser gratis på Raumabanen torsdag til og med lørdag.

Raumabanens historie

Den 90 år gamle jernbanen har en rikholdig historie.

Selv om banen ble offisielt åpnet av Kong Haakon den 29. november 1924, startet planleggingen allerede i 1869. Selve byggingen av banen ble gjort mellom 1912 og 1924, etter at Stortinget vedtok å bygge banen i 1908.

Fra åpningen til 70-tallet var Raumabanen hovedåren for person- og posttrafikk mellom Møre og Romsdal og Oslo. Til å begynne med var det 12 stasjoner og holdeplasser langs linjen, idag er det kun fem, og bare tre av disse er betjente.

Jernbanen krysser elva Rauma seks ganger på turen, og den berønmte Kylling bru i Verma er den største. I tillegg krysser den elva Jora, over den flotte brua med samme navn. Jora bru ble bygget mellom 1912 og 1919. Banens lengde er på 114,2 kilometer, og det er fire krysningsspor, fem tunneler og 224 planoverganger på strekningen Dombås-Åndalsnes. I 2012 fraktet NSB 83 800 passasjerer mellom Dombås og Åndalsnes.

Raumabanen under andre verdenskrig

Idag kjøres det egne turisttog på Raumabanen, og det er blant annet stor interesse fra cruiseturister som besøker Åndalsnes. Mellom 1925 og 1927 ble det bygget en stor jernbanerestaurant på Bjorli, som betjente opptil 700 spisegjester som kom med turistskip til Åndalsnes. Restauranten ble bombet i april 1940, og ble aldri bygget opp igjen.

Ved innledningen av andre verdenskrig i Norge, spilte Raumabanen en viktig rolle. Da landet ble invadert den 9. april 1940, ble 49 tonn med gullbarrer fjernet fra Norges Bank før den tyske invasjonsstyrken nådde frem til Oslo. Fra hovedstaden til Lillehammer ble de 3000 gullbarrene fraktet med lastebiler. Fra der ble den verdifulle lasten fraktet i et godstog til Åndalsnes, hvor lastebiler tok dem videre til Molde. Der ventet britiske krigsskip som fraktet gullbarrene ut av landet. Dette hadde vært umulig hvis ikke Blücher hadde blitt senket i Drøbakssundet.