Inga-Marie Brustuen og hennes følge tenkte ikke tanken på å skaffe seg skyss hjem fra Friheim påskeaften. De hadde planlagt å ta en drosje hjem om natten, i stedet for at en av dem måtte kjøre.

- Vi så Bjorlidrosjene komme til Friheim med en buss og en bil, og de så vi var helt fulle. Vi tenkte derfor at vi skulle ringe til Dombås for å få tak i en drosje der, i og med at Friheim ikke ligger spesielt langt fra, og at vi jo skulle hjem til Joramo. Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort. Vi fikk beskjed om at de hadde ikke tid til det, fordi de hadde mer enn nok å gjøre på Dombås, sier Brustuen.

Flere med samme oppfatning

Brustuen forteller at hun nå har snakket med mange om dette i ettertid og flere har samme oppfatning som henne selv av drosjetrafikken her i Dovrebygda, og at de synes det er bra hun tør å ta tak i det.

- Dette er jo helt forferdelig. Vi kan ikke stole på at vi kan få en drosje hjem i det hele tatt, og det er jo ikke bestandig vi kan forhåndsbestille den heller, sier hun så.

Tre drosjer på plassen

Brustuen og gjengen fikk til slutt tak i en kamerat av hennes sønn som kunne kjøre dem hjem om natten. Før han kjørte dem hjem tok de en snartur innom sentralplassen på Dombås, for å se på livet der. Brustuen sier at hun tenker med skrekk og gru på hvis det hadde vært kjempekaldt ute, og de ikke hadde fått tak i skyss.

- Det første vi fikk se, var ”bare” tre drosjer som stod ved siden av hverandre på plassen, uten å ha noe å gjøre. Da begynte jeg virkelig å lure, er det ikke dette som er jobben deres da? Vi kan jo ikke nekte å gjøre det vi skal på jobb, bare fordi at vi ikke gidder, sier hun.

- Skal det virkelig være så vanskelig, spør hun.

Rushtid om natten

Anne Nyborg i Dovre taxi, forteller at de stort sett må passe på Dovre, og at kapasiteten ikke er stor nok til å kjøre i begge kommunene. Hun har fire ansatte i fulltidsstillinger, og forteller at det fort danner seg kø i Dovre hvis de drar til Lesja.

- Hvis vi vet at vi har ledig bil og god tid, gjør vi det. Men om natten er det rushtid for drosjene, og vi må være klare til å ta turer i Dovre. Derfor sitter de ikke bare og ikke gjør noe. Vi har kjøring fra Dovreskogen til Hjerkinn, og da sier det seg selv at en tur til Lesja vil medføre mye venting for en på Dovreskogen, sier hun.

Orker ikke å vente

- Noen ganger har vi kjørt til Lesja om natten, og i 70 prosent av tilfellene har de som ringte oss, funnet seg annen skyss når vi kommer frem. Vi har da prøvd å sende ut regninger likevel, men da får vi stort sett bare kjeft og ingen penger. Folk orker ikke å vente på drosjen, hvis annen skyss dukker opp før vi kommer. Vi vil hovedsakelig passe på i Dovre, så får folk i Lesja ringe til drosjene i Lesja, sier Nyborg.

Hun skulle ringt oss

Jens Torbjørn Kjelshus i Lesja taxi, synes det er dumt at Brustuen ikke ringte til dem den gjeldende natten, så hadde de gjort sitt beste for å kunne hjelpe henne.

- Vi lever i et såpass lite samfunn oppi her, at det er veldig viktig å kunne samarbeide for å få alt til å fungere. I påskeuken øker folketallet mye i Lesja og Dovre og da er det klart pågangen blir stor, og et godt samarbeid er viktigere enn noen gang. På slike kvelder er det helt klart ventetid, men alle skal få drosjer hjem uansett, sier han.