Kontakten med de reisende blir derfor mindre for de ansatte på stasjonene. Trafikkstyrer på Dombås, Hallgeir Gravråk har merket at det har blitt roligere på arbeidsplassen.

– Personlig synes jeg det er synd at kontakten med publikum blir mindre, sier han.

Han har merket at særlig gamle folk blir ute av seg når de har funnet ut at de ikke lengre kan kjøpe billetter på stasjonen.

Naturlig utvikling

Markedsansvarlig i NSB for Raumabanen og Dovrebanen, Terje Fossum, mener at dette er en naturlig utvikling i tiden, der de reisende kjøper seg billetter via internett eller smarttelefoner.

– En har også mulighet til å kjøpe billett på toget, og da er behovet dekket på Dombås. Og kjøp via skranke hører egentlig historien til, sier han.

Han peker på flere årsaker til beslutningen.

– Disse fire stasjonene var de eneste gjenværende hvor JBV var kommisjonær, og det har vært nedgang i salget på disse stasjonene. Det har vært krevende å opprettholde kompetanse på billettsystem for så få ansatte i JBV, og JBV ønsker å prioritere sine kjerneoppgaver, forklarer Fossum.

I dag er det kun de store stasjonene som Trondheim S., Gardermoen og Oslo S. Som selger billetter.

– Vi har også en kommisjonsavtale med Narvesen enkelte steder, som for eksempel Lillehammer, sier Fossum.

Han har ikke merket klager fra kundene.

– Når det gjelder de eldre, så er de oppegående. Jeg har selv en gammel far som både har smarttelefon og internett. Så jeg tror ikke dette har noe med alder å gjøre, sier han.