En skipscontainer i skarp orange inntar høyfjellet og blir et nytt møtested for pilegrimer, arkitekturturister og fjellvandrere på Dovrefjell.

PER ROAR BEKKEN

– Vi ønsket oss noe som var enkelt, billig og mobilt, sier Jo Skorem om kravet Norsk Villreinsenter på Hjerkinn stilte med da de møtte arkitektene i Snøhetta til et nytt byggemøte.

De har tidligere tegnet verdensberømte Viewpoint Snøhetta, og har nærmest blitt husarkitekter for Norsk Villreinsenter.

Svaret på Skorems utfordring dukker opp på Hjerkinn i sommer, og er allerede i produksjon på et mekanisk verksted på Otta: En skipscontainer som bygges om med to innganger, og males i skarp orange.

– Vi har døpt den i-box Dovrefjell, sier Skorem om det som blir et nytt møtepunkt på Hjerkinn.

For når Villreinsenteret åpner fangstminneparken i sommer, overtar de samtidig ansvaret for Snøheimbussen. Da fikk Skorem behov for et informasjonspunkt – og et leskur for ventende fotturister. Resultatet blir slående, og kanskje provoserende.

–  Det vil nok komme kritikk mot å bruke en container til dette, men det blir en enkel måte å få til et mobilt infopunkt på som er åpen 24 timer i døgnet. Vi trenger denne bare noen måneder i året, og er åpen for å leie den ut resten av året, sier Skorem som samarbeider med pilegrimssenteret og iNasjonalparker om infopunktet.

Ventetid

Villreinsenteret har over 20.000 gjester i året ved Viewpoint Snøhetta, som åpner allerede til Grunnlovsfesten 17. mai. Sammen med 10.000 busspassasjerer årlig inn til Snøheim, betyr det at Skorem kan få storinnrykk når Fangstminneparken åpner i sommer.

– Vi aner ikke hvor mange som vil komme, men det er klart mange vil ta turen gjennom parken når de venter på bussen inn til Snøheim, sier Skorem.

Totalt skal Villreinsenteret bruke to millioner over tre år på fangstminneparken der arbeidet startet med et 800 meter langt stinett i fjor, samt opparbeidelsen av to murte dyregraver.

Betongkuber

I år skal det settes opp en tro kopi av en falkfangerhytte slik de sto rundt om i fjellet i flere hundre år. Flere dyregraver skal opparbeides, og sammen med et «båggåstø», et anlegg for bueskyttere, utgjør det årets Fangstminnepark. Neste år skal en buplass settes opp og komplettere parken.

Også informasjonen i Fangsminneparken blir spesialdesignet av Snøhetta. Små halvmeterbrede kuber i betong skal graves ned i terrenget, hvor mye avhenger av hvor mye tekst som skal formidles.

– Vi ville ikke ha noe som ruvet i terrenget og slo i hjel objektene i parken, sier Skorem som bruker Snøhetta-arkitektene til å utarbeidet nye prosjekt.

– De er ikke dyrere enn andre, vi bruker de på det meste vi gjør, sier Skorem.

Bussgjester

Villreinsenteret tar over ansvaret for Snøheimbussen fra Forsvarsbygg, og skal drifte bussen fram til 2017 når et endelig vedtak om Snøheimveien skal tas.

– Dette blir en prima plass å drive formidling, og vi får kanalisert ferdselen, sier Skorem.

Snøheim åpner siste helga i juni, og Skorem er spent på publikumsinnrykket i sommer.

–  Det er umulig å spå, vi trodde på 7000 årlige gjester ved Viewpoint Snøhetta. Det ble tre ganger så mye, sier Skorem som i helga hadde et TV-team fra Arkitekturmuseet på besøk som gjorde opptak til en film om Operaen  og Viewpoint Snøhetta.

En container flerres opp som en hermetikkboks, for to innganger og blir et spesialbygd, mobilt møtested på Dovrefjell. (Illustrasjon: SNØHETTA ARKITEKTER) Foto: Lokalavisa Vigga