– Det er veldig viktig, og det blir viktigere og viktigere. I 2018 må man begynne med det.

Det forteller Erland Kirkebøen Husom når han beskriver digital markedsføring. Han jobber ved Nasjonalparkriket, som markedsmedarbeider og har en bachelor i reiseliv fra Lillehammer.

For noen uker siden fikk han en forespørsel fra Nasjonalparkriket om å holde foredrag på Lesja om digital markedsføring. Dette var noe han ikke kunne si nei til.

Viser interesse

Mandag hadde Husøm første del av foredraget på Bjorli, der rundt 20 personer fra reiselivet og andre bedrifter deltok. Dette skrev Levende Lesja på deres Facebookside:

– Erlend Kirkebøen Husom fra Nasjonalparkriket ga en god innføring i hvordan man blir mer synlig på nett og på hvordan man kan analysere hvem som er publikum på våre nettsider, skrives det.

Om første del av opplegget, sier Husom at det var stor interesse rundt temaet.

– De har vært veldig flinke og engasjert i digital markedsføring. Jeg var litt usikker hvordan jeg skulle begynne, da noen har jobbet mye med dette temaet, og andre ikke, forteller han.

På den første delen av foredraget beskriver han det som den grunnleggende delen av digital markedsføring.

– Det handlet for det meste om hvordan bedrifter kan synliggjøre seg på nettet med å opprette kontoer. I tillegg en generell innføring i noen programmer, forteller Husom.

Han nevner blant annet Google Analytics, annonseverktøy og Facebook, som noen av verktøyene som brukes for å fremme en bedrift eller tjeneste.