Lesjingen arrangerer festivalen for femte gang. Bandene spiller ulike former for metal og kommer både fra Norge, Finland, Hellas og Sveits. Publikum kommer også både fra innland og utland, noen kommer ens ærend fra Israel og Frankrike for å oppleve den unike metalfestivalen.

– Vi har større scene enn noen gang, og i år er første gang uten europall-scene, smiler Thøring.

Utsolgt

I år arrangeres festivalen i hotellets bar- og konferanselokaler. Tidligere har den holdt hus i salen og baren på Dombåstun.

– Vi har økt billettkapasiteten med femti stykker i år, og vi solgte de tre siste billettene i går. Det er helt utsolgt, forteller Thøring fredag, like før festivalen starter.

«Til Dovre faller» startet med fem band en kveld og har nå utvidet til tolv band over to kvelder.

– Det er mange artister, og vi er avhengig av full festival for å ha en sunn økonomi.

Thøring får hjelp av et par kamerater til arrangementet, og han forteller at det ikke hadde gått rundt uten dem.

Godt samarbeid

Bandene som entrer scenen i helga, er Bölzer, Faustcoven,Mabuse, Nekromantheon, Nocturnal Breed, Omega, One Tail One Head, Portrait, Purple Hill Witch, Ranger, Reptilian og Virus. Sistnevnte har utelukkende konserter når de har oppvarming for band de selv er fan av.

– Det er nok andre gang de opptrer på en slik konsert i Norge, de gjør et unntak for denne festivalen, forteller Thøring.

Han skryter av samarbeidet med hotellet, spesielt av Per Helge Kristiansen, en av hotellets eiere.

– Vi har et veldig godt samarbeid, og det er mye derfor festivalen har gått så bra som den har, sier Thøring, som mener han vil fortsette med arrangementet så lenge det går bra.

– Jeg tar det år for år. Det er mye jobb for én person da, innrømmer han.

– Drypper på flere

Per Helge Kristiansen setter pris på det årlige arrangementet og gleder seg til å holde konsert i nye lokaler.

– Det er en utrolig trivelig gjeng, og det er aldri noe tull med dem, sier han.

Det er første gang en konsert holdes på hotellet siden nyåpningen i vår, og Kristiansen er spent på akustikken i lokalet.

– Konstruksjonen på bygningen er slik at lyden ikke skal spre seg oppover i etasjene, forklarer han.

Han tror arrangement over flere dager bidrar til økt omsetning for flere.

– Vi ser at gjestene bruker butikkene i sentrum. Det drypper på flere, og det er bra, sier Kristiansen.