Og det stemmer. Fra første stund kjenner publikum på det litt uventede og ukjente. Selve salen på kulturhuset er omgjort til foaje. Aktører i kostyme vandere rundt. Har det begynt eller ikke? Er vi med på spillet nå? Kveldens foaje pyntet med danske flagg, men de er revet i stykker og ødelagt. Det er noe som er råttent i Danmark.

Så blir publikum plutselig aktører og på finurlig vis brakt inn i teltet på scena, der mesteparten av handlingen foregår. Et spennende og modig grep. Det blir tett stemning blant publikum og aktører. På godt og vondt. Publikums reaksjoner blir veldig tydelige. Det samme med skuespillernes utøvelse av rollene. Slik fortsetter det. Dette er ikke noe vanlig titteskapsteater. Regissørene Marie Othilie Hundevadt og Marie Nikazam Bakken vil si oss noe mer og tvinge oss til å mene noe om temaet.

Det er et mangfold av virkemidler og teknikker. Vi ler og vi blir rørt, det er flott sang og forvirrelse, sceneskiftene er spenstige. Plutselig må publikum flyttes, og vi blir en del av handlingen. Og så kommer lyden av trommer, og Hamlet er brått vokalist i et rockeband. Forvent det uventede. Spenstige scenografivalg og ekstravagante kostymer blir prikken over i'en.

Selv om dette stykket er hundrevis av år gammelt, kan det likevel gi et budskap som er like aktuelt i dag. Hvilke konsekvenser får våre valg for dem rundt oss? Hvordan oppleves det å bli dratt mellom flere parter? Hvordan reagerer vi på svik? Og stemmer alltid vårt bilde av verden, overens med virkeligheten? Og om du ikke er ute etter svar på de store spørsmål, er TGPs versjon av «Hamlet» bare en god opplevelse.

Samtlige aktører gjør en god prestasjon. Martin Flatmoen viser et vidt spekter i rolla som Hamlet, og Sveinung Næprud tilfører humoren i stykket. Kostymedesigner Fredrik Staum Floen fortjener også honnør for sine kreasjoner. Det er få plasser på hver forestilling. Skaff deg en billett før det er for sent.