Det er ingen lokale fra Lesja og Dovre som kjører crosskart, men NMK Nord-Gudbrandsdalen synes det er moro å arrangere ulike løp, når de har godkjent bane for det.

Martin Kongsli fra Vinstra kjører for NAF Motorsport Nord-Gudbrandsdal og deltar i 250 cc-klassen. Etter å ha kjørt seg opp fra en 7. plass på startstreken, passerte Kongsli målstreken som nummer tre i A-finala.

Seks runder

Løpet på Bjorli er andre NM-runde av totalt seks. Crosscartbiler fra 50 kubikk og opp til 1000 kubikk deltar i ulike klasser. Det går fort i svingene, Kongsli forteller at med hans type crosskart er det gjerne en akselerasjon opp mot 130-140 kilometer i time på rettstrekkene.

Godkjent bane for flere typer løp

Rennleder Kent Rudi fra NMK Nord-Gudbrandsdal forteller at klubben ble spurt om å arrangere cup-runde etter de holdt en vellykket NM-finale i fjor. Hovedvekten av crosskartkjørerne er fra østlandet, men det var en som tok turen ens ærend fra Danmark for å kjøre NM-runde.

Banen på Bjorli er nå godkjent for å arrangere løp i både bilcross, crosskart, rallycross og shortcar.

- Det er ikke noen særlig lokal interesse for crosskart. Det er kanskje et kostnadsspørsmål. Men det er derfor vi prøver å arrangere, kanskje blir det interesse for det når folk ser hva det er for noe, sier Rudi.

Dyrere biler

Mens bilcross-bilene har fast pris på 9000 kroner, er det ikke budrunde på crosskartene etter hvert løp. Prislappen er gjerne på 200 000 kroner og høyere for bilene i de øvre klassene. Totalt stilte vel 50 kjørere til start på Bjorli lørdag.

Bilcross-miljøet er noe større, og den 9. juli buldrer bobler og andre typer bilcross-biler rundt bana i finalen i Tour de Motorsport. Foreløpig er vel 130 biler påmeldt, noen få av disse er lokale, forteller Rudi.

Martin Kongsli fra Vinstra tok en tredjeplass i finalen i 250 cc-klassen.