I stadig større grad blir det i dag fokusert på kortreist mat og lokale produkter. Heidalsosten har vært produsert i Heidal siden 1800-tallet, også etter at Tine valgte å legge ned ysteriet har de greid å holde oppe produksjonen. Forslaget om nedleggelse av ysteriet i Lom og Skjåk gjør at Heidal ysteri kan miste tilgang til råvarer. Dette vil ikke bare gi tap av viktige arbeidsplasser for hele distriktet, men også tap av to merkevarer. Gudbrandsdalsosten vil ikke lengre være produsert i Gudbrandsdalen, og merkevaren Heidalsost er kjent langt ut over vårt distrikt. Det er et populært produkt for turister og forbipasserende. Kortreist mat og lokal mat lokker, og folk betaler for kvaliteten som ligger bak navnet. Det blir ikke det samme å selge Heidalsost i Heidal, hvis den er produsert i Elnesvågen utenfor Molde. Heidal ysteri har tidligere kjempet seg gjennom en nedleggelse, og har vist stor vilje til å overleve. Denne gang kan det være slutt. Det blir gitt støtte til småskalaprodusenter fra en kant, mens det skjæres ned i like viktige større produksjoner fra en annen. Distriktene trenger begge deler, og

Det er trist hvis rasjonalisering skal være grunnen til at viktig kulturarv går tapt, og håper at noen ser verdien i merkevaren og at dette er lokal mat god som noen.