Når den grå Teslaen ruller ut av garasjen, forventes et motorbrøl. Den over to tonn tunge mørk grå bilen minner om en fullblods sportsbil. Den ruller helt lydløst ut, kun dekkene på grusen gir lyd fra seg.

Og når dørene åpnes, glir dørhåndtaket lydløst ut av siden. Øyvind Frich har kjøpt seg Tesla S, som den første i Lesja og Dovre. Det er seks måneder ventetid på den elektriske bilen, og Øyvind var forespeilet levering i mai.

– De ringte og lurte på om jeg ville ha bilen i mars, det var en positiv overraskelse. Servicenivået er utrolig, sier Øyvind og trykker ned gasspedalen.

Oppgraderer seg selv

For det er kun to pedaler i bilen, og ingen girkasse. Uten girskifte i den elektriske motoren med over 400 hestekrefter, har bilen lik akselerasjon fra 10-50 kilometer i timen, som fra 60-80 kilometer i timen. Og du kjenner dragsuget i magen om sjåføren tråkker litt hardere på gasspedalen.

– Alt av oppgraderinger og servicer gjør bilen selv. Den sier ifra når den må stå i ro for å oppgradere programvaren, sier Øyvind.

Selv om førermiljøet er strippet for mye av det som er nødvendig i en bil med diesel- eller bensinmotor, har den til gjengjeld en stor skjerm midt på dashbordet. Der er navigasjon, nettleser, status på bilen og mer.

– Det er egentlig en perfekt damebil, det er kun to pedaler, og det eneste en må passe på med motoren er å fylle vinduspylervæske, spøker Øyvind.

– Sparer tusenlapper

Han kjører ofte til Oslo, og har regnet på besparelsene med elektrisk bil. I dag er elbiler fritatt fra bompenger, momsavgift, engangsavgift , og har redusert årsavgift og ofte gratis parkering.

– Drivstoffet til bilen er inkludert i prisen når jeg kjøpte den. Jeg har regnet ut at jeg sparer et par tusen kroner per Oslo-tur fra Dombås. Det eneste jeg egentlig taper er verdifallet på bilen, sier Øyvind.

Han er også opptatt av at den er miljøvennlig.

– De fleste kjøper den nok ikke fordi den er miljøvennlig, men det er et godt alibi. Jeg synes det er viktig, poengterer han.

– Egen familie

Når Øyvind svinger inn til ladestasjonen på Dombås, står den en annen Tesla og fyller «tanken».

– Vi blir jo som en familie, vi hilser på hverandre når vi møtes etter veien, sier Øyvind.

Den andre Teslaen eies av Thomas Sommerfryd, som er styremedlem i Tesla Owners Club Norge. Han var på vei tilbake til hjembyen Oslo, etter en forretningsreise i Trondheim. Han har hatt sin Tesla siden oktober.

– Den har fungert veldig bra på vinteren. Det er en bil som konkurrerer mot mange typer biler, jeg kjørte stasjonsvogn før jeg kjøpte denne, sier han.

Klubben jobber sammen med et firma for å tilby semi-hurtigladere flere steder i Norge, for å «tette» ladehullene.

– Det mangler en del på ladekartet i Norge enda. Jeg tror det elbil-trafikken er bra for lokale næringsliv, sier Thomas.

Femten elbiler

Elbiler har vært på markedet i Norge i flere år, men det er siste par årene salget har økt sterkt. De første elbilene var små og lite romslige. Nissan Leaf er en elbil stor som en liten stasjonsvogn, som kom på markedet i 2011. Tesla startet sitt eventyr i 2008, med Roadsteren som ble produsert frem til 2012. Flere bilprodusenter har i salg elbiler, og i følge elbil.no får du kjøpt femten forskjellige elbiler i Norge i dag. Tre av dem varebiler, fem av dem har 5 til 7 seter.

Forventer mer salg

I fjor ble det solgt 12 elbiler på Lillehammer, og daglig leder på Tungen Bil på Lillehammer, Joakim Tungen, tror flere vil få opp øynene for elbiler.

– Spesielt som bil nummer to vil nok flere velge elbil fremover, sier Joakim.

Han kjører selv en Nissan Leaf, og firmaet har solgt én til Nord-Gudbrandsdalen, i Lom. Enda er det ikke hurtigladestasjoner for alle type elbilmerker mellom Lillehammer, Trondheim og Ålesund.

– Vises det ikke på strømregninga når du lader hjemme?

– Ikke i forhold til å fylle bensin eller diesel. På en tur mellom Kvam og Lillehammer har jeg regnet ut at jeg bruker cirka 15 kroner i strøm. I tillegg sparer jeg bomavgiften, sier Joakim.

Se video av Teslaen her:

Teslaen har et stilrent design, og kupeén er romslig. Øyvind Frich er så langt fornøyd med sin elbil. Foto: Lokalavisa Vigga
Styremedlem i Tesla Owner Club Norway, Thomas Sommerfryd, er en engasjert Tesla-eier. – Klubben ble startet etter trykk fra mange Tesla-eiere. Vi jobber blant annet for å få tettet «ladehullene» i Norge, forteller han. Foto: Lokalavisa Vigga
Foto: Lokalavisa Vigga
Batteriene er plassert under bilen. Uten motoren frigjør det plass til bagasjerom, og både foran og bak er det romslig plass til bagasje. – Det er eneste bilen jeg har hatt hvor det er plass til to barnevogner, sier Thomas Sommerfryd. Bagasjerommet kan også brukes som to ekstraseter, da er det syv seter i bilen. Foto: Lokalavisa Vigga
Foto: Lokalavisa Vigga