– Samarbeidstanken slo rot etter at kommunens prosjekt Enig og tro til Dovre faller, ble presentert, forteller Stein Pedersen fra Furuhaugli Turisthytter.

Han står i bresjen for samlingen av reiselivsbedrifter over fjellet.

Dovre kommune har fått midler gjennom VINK-programmet i Oppland Fylkeskommune til en satsing på markedsføring av Dovrefjell som merkevare. Ideen til nettverket kom derfra.

- Vi vil nå ha et formelt nettverk, også etter VINK-prosjektet, sier han.

Spennende samarbeid

– Vi ser at området vårt har et stort potensiale, hvis vi bare klarer å formidle alt det flotte man kan oppleve her i ”Norges Nasjonalfjell”.

Bedriftsnettverket består av Furuhaugli Turisthytter, Hageseter Turisthytte, Norsk Villreinsenter, Snøheim Turisthytte, Kongsvold Fjeldstue, Dovregubbens Hall, Hjerkinnhus Vandrerhjem, Pilegrimssenter Doverfjell og Hjerkinn Fjellstue & Fjellridning, men flere Dovrefjell-bedrifter har meldt sin interesse og vil bli med etterhvert.

Mange planer fremover

– Vi ser at gjestene våre i stadig større grad etterspør aktiviteter. Det må vi være lydhøre for. I tillegg blir det stadig viktigere å vise frem vår egenart, sier Pedersen, og fremhever spesielt moskusen og Viewpoint Snøhetta som gode eksempler på unike opplevelser på Dovrefjell.

Det første synlige resultatet

Denne uken kom det første synlige resultatet på samarbeidet. Da satte Stein seg i bilen og reiste til Atna Øl i Stor-Elvdal, hvor en pall med Moskusøl ventet.

– I et forsøk på å forsterke vår egenart, har vi spesialbestilt øl som skal serveres på utvalgte steder på Dovrefjell i sommer, forteller Furuhaugli-verten entusiastisk.

Ideen til eget øl kom etter at han så hvilken suksess ølet, som ble produsert i forbindelse med markeringen av Rondane nasjonalparks 50-årsjubileum i fjor, ble.

– Jeg kontaktet Sverre Oskar Øverby hos Atna Øl, og han tente umiddelbart på ideen. Vi fikk hjelp av Nasjonalparkriket Reiseliv til utforming av etiketter, fikk bilder fra Roger Brendhagen, naturfotografen som kanskje kjenner best til vårt område, og produktet ble kjempebra, sier Stein, som gleder seg til å servere spesialprodusert øl til gjestene som besøker Dovrefjell i sommer.

Foto: Lokalavisa Vigga
Sverre Oskar Øverby (t.h.) hos Atna øl, tente umiddelbart på ideen om et øl for Dovrefjell. (Foto: Lasse Stadeløkken/NPR) Foto: Lokalavisa Vigga