Peterfresen fra 1943 er tyskprodusert, og kom som en del av Marshall-hjelpen til Norge etter andre verdenskrig.

– Gamle maskinkjørere syntes dette var et enormt fremskritt, forteller byggleder i Statens vegvesen, Bjørn Romsås.

Før fresen kom var det et mer manuelt arbeid med plog og spader.

12500 kilo

Det er vegvesenet som eier fresen, og for å frigjøre lagerplass på veggarasjen ved Fokstugu, blir den nå flyttet til Eidsvoll. Den er nå gitt til Norsk Vegmuseum, og kanskje havner den på utstilling på Øyer etterhvert.

– Vegvesenet vil ha færre lager, og plass til mer på de stedene vi skal ha lager, sier Romsås.

Mandag ble den 12,5 tonn tunge maskinen flyttet fra garasjen på Fokstugu.

Effektiv maskin

Sist den var i bruk var på 60-tallet, da tok enda mer moderne maskiner over arbeidet med å brøyte veg. Siden da har den vært startet jevnlig, nå har den stått i minst 15 år. Fresen har gått både på Dovrefjell og på Grotli i Skjåk. Brøytemannskapet måtte stå oppreist under arbeidet i Peterfresen, det er en annen komfort i dagens brøytebiler. Det er ikke noe klimaanlegg i maskinen, men Romsås mener kapasatiteten tilsvarer dagens utstyr.

– Varmen fra motoren varmet utrolig, men kjørekomforten var nok minimal. Støyen alene er nok til at vi ikke kunne brukt dem i dag, forteller Romsås.