Kristin Gansmo Brenna takket nylig ja til stillingen som rektor for norskopplæringen i Dovre, og gleder seg nå til å ta fatt på nye utfordringer i nyoppussede og moderne lokaler på Dombås senter. Lokalene, i andre etasje over Jafs, skal etter planen være helt ferdige i midten av oktober. De vil romme undervisningsrom for femti elever, fordelt på tre rom, samt lærerkontor og et fellesareal. - Det har vært utrolig spennende å være med å utforme en helt ny skole, sier pedagogisk rådgiver i kommunen, Greta Talleraas. Hun forteller at valget av sentrale lokaliteter har vært helt bevisst, som en del av et holdningsskapende arbeid både overfor asylsøkerene og lokalbefolkningen for øvrig. - Hvorfor skal vi gjemme dem bort? Det bidrar ikke til integrering og forståelse, sier Talleraas. Skolen vil som alle andre skoler ha regler som regulerer hvor elevene kan oppholde seg når.

- Dette er ikke nybrotsarbeid

Den nyansatte rektoren sier seg enig. - Det overordnede målet er at alle skal bli gangs mennesker med gode jobber, som bidrar positivt til samfunnet, mener Brenna. Hun forteller at hun allerede har avtalt et møte med rådmannen i sin barndoms hjemkommune Namdal, som kan vise til veldig gode resultater i forhold til integrering av flyktninger og asylsøkere. - Vi trenger ikke gå opp alle spor på nytt. Det er mange som har gjort dette før oss, og det er nyttig å skjele litt til gode resultater andre har oppnådd, sier hun engasjert. Kristin har tre måneders oppsigelse i sin stilling på Dombås skole, men har allerede tjuvstartet litt i rektorstillingen. - For å bli en god leder er det viktig å være forberedt og troverdig, mener hun.

Stor fordel å samles under ett tak

Kristin og Greta er enige om at den nye organiseringen kommer til å bli et kjempeløft for norskopplæringen i kommunen. - Vi har drevet opplæring lenge, og har erfarne og flinke lærerkrefter vi tar med oss videre, sier Greta. Men foruten det inspirerende i nye, velegnede lokaler tror de begge det vil være en stor fordel å samle lærerne i et fagmiljø, med en tilstedeværende rektor. Til sammen vil det være cirka fem og en halv stilling i norskopplæringen fremover, og av disse er cirka fire besatt per nå. - Vi har søkt etter flere lærere. Det er plass til 180 beboere på asylmottaket, og av disse faller cirka 110 innenfor vår målgruppe akkurat nå. Det er ingen grunn til å tro at det blir færre, mener Greta.

Gir statlig støtte

Asylsøkerne, som tilbys 250 timer norskopplæring, utgjør størstedelen av elevgrunnlaget, men skolen vil også kjøre det såkalte introduksjonsprogrammet på 600 timer, som er for bosatte flyktninger og folk med oppholdstillatelse.

Dette kjøres i samarbeid med Lesja, og har for øyeblikket rundt tjue elever. Undervisningen er statsstøttet, og vil ikke være noen stor økonomisk investering for Dovre kommune. - Nå har vi en elevmasse satt sammen av cirka femten nasjonaliteter, forteller Talleraas. All undervisning foregår på norsk, og elevene nivådeles etter hvor mye skolegang de har fra før, ikke etter morsmål. Det er alt fra analfabeter til universitetsutdannede mennesker. - Den demografiske sammensetningen endres hele tiden. Nå er trenden at det blir færre familier på mottaket, og flere enslige, yngre menn. Det kommer dessuten flere syrere, som jevnt over er høyere utdannet enn afrikanerne som kommer. Dette må vi hele tiden tilpasse oss, sier Talleraas.