Firmaet hans leverer all steinmassen som trengs for å produsere asfalt. Og 40 000 tonn ferdig asfalt skal legges ut på det lokale veinettet i Nord-Gudbrandsdalen. Etter fire år med drift i Grønbogen har han sikret firmaet flere ben å stå på ved siden av leveringen til Jernbaneverket som bruker steinen til ballastpukk.

– Vi laster rett på toget og har levert daglig siden i vår. Helt opptil seks togsett per dag, sier han.

Korsvoll forteller at asfaltverket har mye å si for firmaet.

– Det gir oss en jevnere produksjon gjennom året, sier han.

Almenningen

Joramo bygdealmenning har fått godkjent drift av asfaltverk i Grønbogen. Asfaltverket er en utviding av Grønbogen masselagringsplass som Korsvoll Maskin AS drifter. Anlegget ble satt i drift denne uken. NCC har jobben med å legge nytt asfaltdekke i Gudbrandsdalen på vegne av Statens Vegvesen. Fra og med denne uken blir det lagt nytt dekke flere steder på E6, i Dovre legges det nesten 20 kilometer med nytt dekke. To lag blir lagt, ett opprettingslag og et slitelag på toppen.

Grønn linje

– Vi er opptatt av bærekraftige løsninger, sier Einar Haugen som er områdesjef i NCC.

Han peker på at den korte frakten av steinmassene er gunstig for miljøet.

– Det fine her er at knuseverket bare ligger et steinkast unna, sier han.

Han roser kvaliteten på steinen og synes det er bra å kunne bruke de lokale ressursene, og forteller at absolutt alt som blir levert blir brukt uten noe form for biprodukt.

Ola Håkon Korsvoll, som eier og driver Grønbogen pukkverk, forteller at massene kommer fra knust fjell.

– Vi borer og sprenger fjell og det blir deretter knust i forskjellige fraksjoner som brukes i asfalten, forteller de to.

Om en ser røyk stige opp fra området, kan de berolige om at det bare er vanndamp og ikke noe som forurenser.

Nattarbeid

Einar Haugen som er områdesjef i NCC forteller at asfaltleggingen kommer til å skje om kvelden og natten. Seks biler kommer til å kjøre ut asfalten, så det mye brukte turområdet kommer ikke til å bli veldig berørt av dette arbeidet. Asfaltbilene er ikke lokale, men fra et firma i Moss. Ellers vil det være sju personer involvert i arbeidet med knusing av stein og med asfaltproduksjonen.

Omkjøring

Under asfaltleggingen vil det i korte perioder bli omkjøring der veien må armeres.

– Utrykningskjøretøy får passere uansett. De får kjøre oppå armeringen, alle andre må kjøre omkjøringsveiene som vil bli skiltet når veien blir stengt, sier produksjonsleder Frode Fines.

Politibetjent Haakon Bolstad som var tilstede på oppstartsmøtet som ble holdt torsdag, var bekymret for omveikantene ble høye, noe som har vært et problem på Lesja.

Men han ble beroliget med at disse veiene var bredere og ville ha en veiskulder som var forsvarlig.

Inge Angård, plan- og utviklingssjef i Dovre kommune, forteller at det er lagt ned et stort arbeid fra kommunen i å regulere grustak de siste årene. Det trengs masse ved utbygginger av ulike slag, og Grønbogen er ett av områdene rundt Dombås som egnet seg.

Under oppstartmøtet der både kommune, brann- og politietatene var representert var det stor åpenhet om at alle sikkerhetsaspekter var i beredskap og at alle var velkommen til å se innom.

Høy omsetning

NCC Industry as, som er et nordisk firma omsetter for 62 milliarder årlig. Det svenskeide firmaet er markedsledende i norden innen asfalt og steinmaterialer. De har 16 stasjonære asfaltverk i Norge og fire mobile. Og det er ett av disse som har etablert seg i Grønbogen. Tidligere stod det i Mosjøen, og har gjort en reise på 65 mil før det kom til Dovre. Hvor lenge det kommer til å ha tilhold på Dombås er usikkert, men Haugen tror det blir flere år.

Grønbogen pukkverk ligger et steinkast unna det nye asfaltverket til NCC. Foto: anne marie aa