Lokførerne er redde og det registreres ofte nestenulykker på Raumabanen. Nå håper Jernbaneverket at mange kommer på dialogmøte rundt denne problematikken. For planovergangene mellom Nordsletten og Lora onsdag, og Bjorli til Nordsletten torsdag.

- Vi må se hva vi kan gjøre med dette, sier Vivian Halmøy, tverrfaglig rådgiver på Dovre og Raumabanen.

Ikke fjerning

Spesielt i Lesja er det mange usikrede planoverganger. Lokførerne sitter med hjertet i halsen og hånda på tuta. Ofte opplever de situasjoner de mener er farlige. Halmøy sier at målet med møtet ikke er å legge ned noen av overgangene.

- Vi vil komme i dialog med dem som bruker dem, for å høre hva de mener og om de har forslag til hvordan vi kan sikre og tilrettelegge på en bedre måte, sier hun.

Grunneiere og brukere er kalt inn, men møtene er åpne for alle som har noe på hjertet.

Mellom Lesja og Lora er det ca 50 planoverganger på en strekning på 30 kilometer. Så langt i år har det vært 12 uønskede hendelser på planovergangene.

Det har vært en økning av antall uønskede hendelser siden 2012. Lokførere har også hatt fokus på økningen i samhandlingsmøter med oss, og er bekymret for at det snart skjer en alvorlig ulykke. Derfor ønsker vi å sette fokus på dette, sier sikkerhets- og kvalitetsrådgiver på Dovre og Raumabanen, Tine Pedersen.

Løsning for framtida

Baneleder på Raumabanen, Rune Lotten, presiserer også at møtene ikke er med bakgrunn i å legge ned overganger med for å finne gode løsninger for framtida i fellesskap.

- Det er farligere nå enn det var før. Tidligere kunne man høre togene komme, nå gir ikke togene lyd fra seg. Et godstog trenger to kilometer på å stoppe, sier Lotten.

Han vil ikke framheve en spesiell overgang.

- Alle overganger er i utgangspunktet farlige. Vi må jobbe for å få dem tryggere, både for oss og for dem som kommer etter oss, sier Lotten.

Grinder har blitt prøvd som tiltak, men fungerer dårlig.Området som er valgt er fordi det er mange overganger på strekningen. Mange blir brukt av gardbrukere, men det er også mange som blir brukt for å få tilgang til hytter og turområder.