– Dette er en merkedag for norsk landbruk og jeg gratulerer ambisiøse fenalårprodusenter som nå virkelig kan vise franske forbrukere at de er i eliteklassen, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale, til Matmerk.

Blant dem som var i Paris for å få overrakt utmerkelsen var Jan Arve Mork fra Bjorli Fjellmat.

Deres fenalårprodukt er en del av ”Fenalår fra Norge”, som jobber med å få innpass på det franske markedet. PGI-merket er en garanti for kvalitet og opprinnelse, og har mye å si for å nå fram på det franske matmarkedet. Landbruksdepartementet melder at salget har økt fra 300 kilo i 2016 til nærmere 900 kilo i 2017. Dette tilsvarer ca 15.000 60-grams fenalårpakker som er spesialutviklet for det franske markedet.

Vernet mot etterlikning

Fenalår fra Norge er landets første landbruksprodukt som får denne beskyttelsen i EU. Det er bare et norsk produkt har søkt om og oppnådd tilsvarende juridisk vern i EU tidligere. Det er ”Tørrfisk fra Lofoten”. PGI–merker viser at et produkt har beskyttet juridisk status a lá champagne fra Champagne. I tillegg garanterer det en særegen kvalitet som er knyttet til det gitte geografiske området. Produktene er dermed vernet mot etterlikninger, kopier og urettmessig bruk. Kun Champagne fra Champagne får kalles og selges som champagne. PGI er altså en juridisk beskyttelse i hele EU av nasjonale, regionale og lokale matskatter

– Fenalår fra Norge har jobbet tålmodig og riktig gjennom fem år fra de fikk Beskyttet betegnelse i Norge i 2012 og til de nå har fått det samme i EU. De har brukt de mulighetene de har fått til å skaffe seg kompetanse og knytte nye kontakter. Jeg håper dette kan tjene som en inspirasjon til andre norske aktører. Norsk landbruk kan tilby ren og trygg mat av høy kvalitet til kresne europeiske forbrukere, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

De har nå ambisjoner om å selge minst tre tonn spekemat i Frankrike, og vil konkurrere mot parmaskinke og serranoskinke i kjøttdisken på delikatessebutikkene

Helt siden 2015 har Fenalår fra Norge jobbet med å få innpass på det franske markedet. Foto: Matmerk