Det begynner å bli mørkt ute og den verste trafikken har akkurat gitt seg. Utenfor Circle K på Dombås er det likevel stor trafikk, der travle folk skaffer seg drivstoff eller en lettvint middag. Blant slitne vare- og lastebiler er det en bil som skiller seg ut i mengden. Det er en splitter ny Volkswagen Golf, merket Otta Trafikkskole. I den bilen sitter kjøreskolelærer Bjørn Lien i førersetet og Menkem Belay i passasjersetet. De har ikke avsluttet dagen som mange ofte gjør i firetiden. For dem har dagen akkurat begynt.

Første kjøretime

Dette er en spesiell dag for Menkem. For i dag har han sin første kjøretime for bil. Han er 19 år og går på Nord-Gudbrandsdal videregående skole på Dombås. Han har så vidt øvelseskjørt før med foreldrene sine. Nå skal det testes hvor mange timer han trenger med en autorisert kjørelærer før han kan ta førerprøven for bil. Da alle har satt seg i bilen og tatt på setebeltet, sier Bjørn:

– Skal vi ikke starte på et industriområde først?

Bjørn setter bilen i første gir og vi ruller avgårde til industriområdet på Jora. Når vi kommer frem, stopper vi ved første avkjørsel til høyre. Deretter bytter Bjørn og Menkem plass.

– Det er veldig viktig å sitte riktig. Du må ta stolen lenger frem. Hvis du klarer å presse kløtsjen ned, sitter du rett, forteller Bjørn med en rolig, men fast stemme.

I tillegg spør han Menkem om han ser speedometeret og speilene utenfor bilen.

– Ja, jeg ser alt, svarer Menkem.

Avgårde

Nå er vi i gang og alt går foreløpig knirkefritt for seg de første sekundene. Ingen biler er å se. Bilen ruller rolig i første gir oppover bakken på Jora industriområde.

– Av og til hører man når det er på tid å skifte gir, forklarer Bjørn.

Idet Menkem setter girspaken i andre, drar han kløtsjen for raskt ut. Bilen hopper litt fremover før den stopper.

– Skal jeg slippe bremsen, spør Menkem.

– Nei, da ruller vi bakover. Du må starte bilen på nytt, svarer Bjørn.

Menkem gir gass og vi krabler oss rolig oppover. Midt i den bratteste bakken begynner det å komme biler bak oss. Bilen kveles igjen.

– Nå er det viktig vi blinker til høyre for å slippe de andre bilene forbi, sier Bjørn, mens han strekker seg mot Menkem sin side og drar ned spaken.

Bilene bak kjører forbi oss på en hensynsfull måte. Når den siste bilen kjører forbi oss, setter Menkem bilen i førstegir. Han tar klutsjen rolig ut, mens han gir gass og bilen blinker til venstre. Ingen stopp denne gangen. Nå ruller vi avgårde igjen, og vi befinner oss på toppen av industriområdet på Jora.

Brems, clutsj og stopp

Bjørn gir en rask leksjon i hvordan man stopper bilen.

– Når man vil stoppe bilen er det først brems, deretter inn med kløtsjen for så å bremse til bilen stopper, forklarer han.

Menkem tar det med i betrakningen og kjører videre. Det går litt fort i svingene, som det heter, og Menkem girer rett fra første til fjerde gir. Det merkes på Golfen at det blir tungt. Menkem redder bilen med raskt å ta inn kløtsjen.

Nå suser vi forbi Hindåfeltet, og Bjørn kommenterer hvor vanskelig det kan være å se veien.

– Det er vanskelig å kjøre her når det ikke er brøytekant, sier han.

Nå nærmer vi oss krysset ved togundergangen, noe Bjørn mener er et av de vanskeligste kryssene på Dombås. Menkem ser rolig og fattet ut mens vi holder jevn, rolig fart fram mot krysset.

– Nå må du se til høyre, sier Bjørn.

Ingen biler kommer, og vi kjører i retning mot bakeriet. Litt lengre fram ser Bjørn en avkjørsel på høyre side. Det ligger mye snø på området og det er ujevn vei. Menkem kjører inn på avkjørselen og foretar en sving. Dessverre blir det for lavt turtall og bilen kveles igjen. Han starter bilen raskt opp, og gjør svingen en gang til. Utmerket gjennomførelse. Idet vi kommer tilbake til krysset ved togundergangen, forteller Bjørn:

– Hvis det kommer en bil der, må han vente på deg, sier han, mens han peker til venstre under broen.

Avslappet kjøretur

Ingen biler kom, og det samsvarte godt med hiten That’s what I like av Bruno Mars, som ses på skjermen på radioen i bakgrunnen, med lyden helt av.

Nå kjører vi samme vei tilbake der vi kom fra. En løsere og mer avslappet tone merkes godt i bilen.

– Jeg har bodd på Dombås i ni år, svarer Menkem på spørsmål fra Bjørn, mens han holder hendene «på klokken ti og to».

Uten at det forstyrrer samtalen, gjennomfører Menkem girskift fra andre- til tredje gir. Et fint og mykt girskift, og det likte motoren. Ingen knurring denne gang.

Pause

Klokken nærmer seg kvart over fire, og Bjørn foreslår at vi tar en pause. Det skjer noen meter fra der kjøretimen startet. Det er bekkmørkt ute og bare lysene fra bilen ses. I tlllegg høres det at kundene fra Cirkle K har for lengst kommet hjem til middagsbordet. Samtaleemnet er såklart bil.

– Bilen har rullet 20 000 kilometer siden juli, forklarer Bjørn.

For ham har det vært en hektisk dag. Tidligere på dagen hadde han to oppkjøringer med elever. Ei bestod og en strøk.

På tur mot Lesja

Etter vi har stått ute noen minutter, finner Bjørn ut at vi kan ta oss en kjøretur til Lesja. Når vi nærmer oss krysset, bremser Menkem, men han glemmer å ta inn clutsjen. Bilen stopper. Han er rask til å ta inn kløtsjen, og vi ruller avgårde mot Joramo. Tydelig forbedring fra sist gang.

To skikkelser i veibanen

Nå begynner det å bli mørkt ute. Og når gatelysene tar slutt, er det bare lysene fra bilen som synes. På ei langstrekning sprang det to skikkelser over veien.

– Det var to rådyr. Nå begynner du å bli flink til å bremse og gasse opp, bryter Bjørn ut.

Nærmer seg slutten

Klokken begynner å nærme seg fem, og første kjøretime for Menkem er snart historie. En siste prøvelse for Menkem gjenstår når vi nærmer oss Cirkle K på Dombås.

– Her vil jeg at du parkerer mellom disse to bilene, sier Bjørn.

Menkem kjører foran bilene, med snuten vendt fremover. Han rygger bak, samtidig som han ser i bilens tre speil. Og der var bilen parkert i midten mellom to biler.

Av og til er det viktig å stoppe bilen for å kommentere kjøringen. Foto: Håkon Wikan
Menkem holder stødig kurs mens han fører bilen på vinterlagte veier på Jora. Foto: Håkon Wikan