Tirsdag var ordfører Mariann Skotte (Sp) og Hanne Velure (H) på møte i samferdselsdepartementet for å fortelle om Lesjamodellen.

– Vi presenterte modellen og fikk presisert hvor viktig det er for Bjorli og hele kommunen at vi får en sammenhengende gang- og sykkelveg fram til fylkesgrensa, sier ordføreren.

Hun sa at Lesja ønsker å være en foregangskommune når det gjelder utbygging av gang- og sykkelveg, og at Lesjamodellen tidligere har vært nevnt som eksempel i nasjonal transportplan (NTP)

Møtet kom i stand etter at Skotte sendte en henvendelse til departementet i mars. De to fikk møte statssekretær Tommy Skjervold (Frp). Lesjamodellen var ny for ham. Han ga lovnad om å følge opp saken, og å ta kontakt med Statens vegvesen.

– Det var et veldig positivt møte, sier Skotte.

Lager plan

Statens vegvesen utarbeider nå reguleringsplan for strekningen Solsida-Bjorli, men det er usikkert når vegen kan bygges. Kommunen har ikke midler til dette på nåværende tidspunkt, og vegvesenet har ikke gitt signaler om at de har midler å gjøre dette på egen hånd.

Den første strekningen som ble bygd ved hjelp av Lesjamodellen ble åpnet i 2003. Målet var da en sammenhengende gang- og sykkelveg fra Dombås til fylkesgrensa mot Møre og Romsdal. Modellen er tuftet på at grunneierne langs E136 avgir gratis grunn til gang- og sykkelvegen. Kommunen bidrar med om lag 50 pst. av anleggskostnadene, og staten dekker resten.

Statssekretær Tommy Skjervold møtte lesjapolitikerne. Foto: regjeringen.no